Home Angst Angstige gedachten Loslaten: 5 Ultieme Tips

Angstige gedachten Loslaten: 5 Ultieme Tips

by Lucas van Wateringen

Angst is een mechanisme en een emotie die ons in staat stelt om gevaar aan te duiden en daarnaar te handelen. Alleen in de meeste gevallen is angst onnodig en destructief voor de persoon.

Het kan zelfs gaan cirkelen waar een angstige gedachte een angstige emotie creeert en de angstige emotie weer angstige gedachten. Om je daarna in beven achter te laten.

Vandaag gaan we leren hoe we angstige gedachten loslaten, maar ook hoe we ze kunnen buigen, wat soms nodig is om ze te leren loslaten. Lees je mee?

Accepteer eerst de angst en de gedachten erom heen voordat je ze kan loslaten

Dit is vaak een moeilijk stuk voor veel mensen, want het liefst stop je die angstige gedachten zover mogelijk weg. Toch is het belangrijk om zowel de angst (emotie) als de angstige gedachten te accepteren voor wat ze zijn. Want dat willen ze namelijk; geaccepteerd worden, zodat je ze in vrijheid los kan laten.

Maar hoe accepteer je die angstige gedachten dan? Door de intentie te hebben en uit te zetten dat ze er altijd mogen zijn, dat je van ze houd, zodat ze ervaren kunnen worden. En dit kan erg counter intuïtief voelen. Probeer toch de angst te ervaren die in je leeft, zodat de angst weer door je emotionele systeem kan trekken en het daarna in vrijheid weg op kan lossen.

omarm je angst
Omarm je angst

Zoals hierboven al is beschreven mag je ook van de angst houden, het is immers vanuit jouw bewustzijn waar deze angst is ontstaan en daarmee een onderdeel van jezelf. Als je dus ook ultiem van jezelf wilt gaan houden, mag je ook die angst accepteren en er volledig van houden. We doen dit met het zogenaamde omarmen.

Omarmen komt meestal na het accepteren. Het is een actief iets wat je kunt doen om de angst minder te maken. Je troost jezelf immers en dit zal door het onderbewuste opgepakt worden als een ouder die zijn eigen kind troost.

Praktisch gezien kun je met je bewustzijn het gebied van je buik beetpakken. Net zoals je je hand of je teen kan voelen als je daar je aandacht brengt. Waar voel je de emotie of de angst? Angst heeft de neiging om door het hele lijf heen te gaan, waarbij de meeste emoties vooral rond het gebied van de buik is.

Pak de energie van de angst beetje en omarm het, pak het beet en houd ervan, hoe moeilijk dat ook even kan zijn. Je mag er ook tegen praten om het rustiger te maken. Je praat dan eigenlijk tegen een jongere jij van vroeger via je onderbewuste.

Je zal zien dat het steeds rustiger wordt. Als je dit een minuut of 5-10 hebt gedaan, plak je er een positieve actie aan vast, omdat je anders gaat zwelgen in de angst (of iedere andere emotie). Ga even opruimen, sporten, wandelen in de natuur of boodschappen doen.

Als je dit blijft herhalen, zal de angst steeds minder worden. Neem hier wel ruimschoots de tijd voor, maar blijf vertrouwen dat het minder wordt.

houd vertrouwen
Heb vertrouwen

Heb niet alleen het vertrouwen dat je de angstige gedachten los kan laten, maar heb in algemene zin meer vertrouwen in het leven en in jezelf. Want vertrouwen is het medicijn tegen angst.

Hoe creëer je meer vertrouwen in het leven en in jezelf? 1 van de oefeningen die je kunt doen is elke keer als je ergens geen vertrouwen hebt, een zin (een bevestiging) uit te spreken die haaks staat op de wantrouwige gedachte. Blijf dit elke keer herhalen, zodat het langzaam kan gaan veranderen.

Een andere tool die je op zichzelf kan doen of in combinatie met bovenstaande oefening is de hartcoherentie oefening van heartmath.org. In onderstaande video wordt deze oefening uitgebreid voor gedaan.

Hierbij de video:

Buig je angstige gedachten om

Voordat je angstige gedachten los kan laten is er vaak nog een voorstadium van angstige gedachten ombuigen. Want als je echt bijna alleen maar angstige gedachten hebt, dan laten ze jou eerder niet los, omdat er te weinig positiviteit is in de vorm van positieve gedachten, die het meer in balans brengt.

Het beste wat je dan kunt doen is de gedachten ombuigen. Het eerste wat je doet is de angstige gedachten niet geloven. Daarna doe je een positieve gedachte er tegenover zetten, zodat je het onderbewuste aan het programmeren bent.

Hoe vaker je dit doet, hoe sneller je als vanzelf positieve gedachtes krijgt. Misschien heb je het al gemerkt, maar in wezen is het meer programmeren dan ombuigen, want op een gegeven moment komen de positieve gedachtens als vanzelf.

angst loslaten
Oefeningen in werkelijk loslating

Vaak als je in de angst zit dan is loslaten van gedachten haast onmogelijk en dit geldt met name voor de mensen die vervuld zijn met angst. Al deze tips hierboven zullen helpen om angstige gedachtens los te laten en om te buigen, maar soms moet je gewoon oefenen in loslaten, voordat de gedachtens jou loslaten.

Elke keer als er een gedachte opkomt, zeg dan in jezelf, ik laat je los en kom terug in vrede..

Je zult zien dat die angstige gedachtens niet zomaar zullen stoppen en zich blijven aandringen, maar hoe meer je oefent en accepteert dat dit bij het proces van loslaten hoort, zullen de gedachtens minder worden en kom je meer in het Nu terecht, waar je werkelijke vredige Zijn is.

Dus accepteer dat je af en toe een strijd hebt, geef je hieraan over en laat de gedachtens weer los. Met de tijd zul je hier steeds beter in worden, tot zelfs op een moment dat deze angstige gedachtens jou los gaan laten. Of dat je meer positieve gedachtens als vanzelf krijgt omdat je het ombuigen hebt geoefend.


Conclusie angstige gedachtens loslaten

Angstige gedachten loslaten is heel lastig. Ze lijken maar te kleven aan je en de emotie angst genereert vaak weer meer angstige gedachten. Toch zijn er manieren om eruit te komen en ze daadwerkelijk los te laten.

Zoals ik wel vaker beschrijf is loslaten van welke emotie dan ook een proces, waarin je ook beter kan worden. Geef het daarom dan ook ruim voldoende de tijd om dit te leren.

Een vertrouwde groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info