Home Angst Angst voor ziekte en de dood + 7 Behulpzame tips

Angst voor ziekte en de dood + 7 Behulpzame tips

by Lucas van Wateringen

Wat je vaak merkt bij mensen die ernstig ziek zijn dat ze enorme angsten kunnen ontwikkelen voor de dood. Meestal gaat dit over één specifieke angst en niet over hypochondrie.

Je ziet dit vooral bij terminale patiënten, maar ook bij mensen die bijvoorbeeld net kanker overleefd hebben, maar toch angst hebben. Ook zijn er mensen die hypochonder zijn en veel angsten hebben dat ze ziek worden en zelfs doodgaan.

Vandaag ga ik je helpen bij het verminderen van angst voor ziekte en de dood. En of je nu hypochonder bent of gewoon bepaalde angsten hebt door wat voor reden dan ook, vandaag ga ik een poging doen om je weer voluit te laten leven.

Lees je mee?

Accepteer je ziekte, maar ga voor de overwinning
Accepteer je ziekte, maar ga voor de overwinning

Dit is van een afstand natuurlijk makkelijk gezegd en dat besef ik me ook wel. Alleen ik heb een aantal mentale stoornissen overwonnen en omdat het proces hetzelfde is, durf ik hierover wel mee te praten.

Want wat gebeurt er als je je eigen ziekte niet accepteert? Juist, dan ga je vechten en in de weerstand. En dat veroorzaakt meer stress, angst en een slechte gemoedstoestand. Uiteraard doet jouw ziekte hier zijn voordeel mee, want verschillende systemen in je lichaam reageren negatief op stress en angst.

En hoewel angst accepteren als iets niet intuïtiefs voelt is dit echt het beste wat je kunt doen. Want als je op gelijke hoogte komt met de angst en het kan doorvoelen, dan ebt de angst langzaam weg.

Als de angst dan eenmaal is weggeëbd dan maak je ruimte en een basis om op een positieve manier het gevecht met je ziekte aan te gaan.

Laat de controle los over dingen die je niet kan veranderen en leer te vertrouwen
Laat de controle los over dingen die je niet kan veranderen en leer te vertrouwen

Uitslagen van het ziekenhuis, controles, hoe mensen op je zullen reageren, je hebt er haast geen controle over. Als je wel denkt controle hierover te hebben, dan creëer je verwachtingen die je dan ook weer kunnen teleurstellen en kan je weer omlaag getrokken worden.

In plaats daarvan lot de controle los over de dingen die je niet kan veranderen en vertrouw in de dingen die je zowel kan veranderen als de situaties die je niet kunt veranderen. Want vertrouwen is het beste medicijn tegen angst.

Tja, waar vertrouw je dan precies in? Je vertrouwd in het leven, dat elke situatie in het hoogste goed is voor jou. Alleen sommige situaties zijn verpakt in een heel naar jasje, zoals angst voor de dood en angst voor ziektes.

Ondanks dat dit zo is, is het wel belangrijk dat je dit op een gegeven moment gaat zien. Wat wilt het leven mij leren? Om een voorbeeld te noemen. Ik kende iemand die zijn hele leven ongelukkig was, maar omdat hij op een gegeven moment op zijn sterfbed lag en bepaalde dingen ging overdenken en doorvoelen kreeg hij een heel ander perspectief op het leven wat hij had geleefd en waarom hij zo ongelukkig was. Deze man transformeerde voor iedereen zijn ogen. Zo heeft hij nog maanden voor zijn dood als een gelukkig man geleefd, wat voor de ziekte niet mogelijk was.

Dit is zomaar een voorbeeld van hoe het kan gaan. Leer dus te vertrouwen en bekijk wat het leven jou wilt leren.

laat de tunnelvisie los
Stap uit de tunnelvisie en betwijfel je conclusies

Zowel als met angsten voor ziek zijn als met de dood is het belangrijk om uit je eigen tunnelvisie te komen. Want als je daar eenmaal in zit is er haast geen ontsnappen aan, wat de uitslagen van een dokter ook zeggen.

Er zijn twee belangrijke dingen voor het loslaten van angst. Eén daarvan is dat je herkent dat je in een tunnelvisie is en dat je ook herkent dat je dit wel vaker of altijd doet. Als je dat eenmaal hebt opgemerkt, dan ga je daarna je eigen conclusies betwijfelen. Verzin argumenten die haaks staan op jouw argumenten maar net zo goed waar kunnen zijn. Voel je de twijfel?

De twijfel kan een gat van angst achterlaten, deze vul je op met vertrouwen. Heb vertrouwen dat je gezond bent en voorlopig nog wel even op deze aarde zult blijven om de mooie dingen van het leven te vieren.

Trek niet te snel conclusies

Trek niet te snel conclusies

Voordat je in een tunnelvisie komt heb je vaak al snel en lang conclusies getrokken. Je trekt ze niet alleen snel, je wilt er ook vaak niet van afwijken. Je hoeft alleen maar door te gaan krijgen dat dit geen constructieve manier van denken is, want wanneer je gezond wordt verklaard en zelfs de dokter kan je niet vertellen dat je gezond bent, dan mag je er van uitgaan dat het bij jou ligt.

Dus vanaf nu, elke keer als je een snelle conclusie wilt trekken, trek de eerste conclusie in twijfel en begin andere positieve verklaringen te onderzoeken en bekijk hoe dit voelt voor je. Als je dit oefent merk je dat je je brein aan het trainen bent om gezonde en positieve conclusies te trekken. Met de tijd zul je ook minder snel conclusies trekken en vertrouwen dat je gewoon gezond bent.

Herken de rampgedachten
Herken de rampgedachten

Vaak als je hypochonder bent of gewoon snel bang bent voor een ernstig scenario, kunnen er allerlei rampgedachtens ontstaan. En als er rampgedachtens ontstaan, dan geeft dit vaak allerlei fysieke klachten die weer nieuwe angstige gedachten geven. Je merkt het al je bent in een vicieuze cirkel beland.

Het enigste wat je op het moment doet als je rampgedachten hebt is het labelen als rampgedachten. Zeg tegen jezelf; oh, daar ga ik weer met m’n rampgedachten en glimlach naar die gedachten, om ze minder serieus te maken.

Op deze manier vang je de rampgedachten op en bekijk je ze. Op deze manier kunnen ze geen bezit van je maken en doorbreek je het denkpatroon. Een ander effect wat optreedt als je die gedachten observeert is dat je automatisch in het rustige deel van je Zelf komt, waar de positieve kwaliteiten van je persoon ligt.

Stop met alles op internet uit te zoeken

Stop met alles op internet uit te zoeken

Vaak wil je van alles uitzoeken om maar bevestigd te krijgen wat je voelt, want het kan zo zwaar, maar ook waar voelen, dat er ergens een verklaring moet zijn. Hypochonders of angstige mensen gaan dan ook snel op zoek naar verklaringen op het internet met de kans om te veel schijnbare verklaringen te vinden, waardoor je je alleen maar drukker zal maken.

Tuurlijk, het kan best zijn dat er daadwerkelijk wat aan de hand is, maar in veel gevallen is het een zelf genererende angst waar je een verklaring voor probeert te zoeken.

Doe eens het tegenovergestelde. Ga geen verklaring zoeken en als je er al eentje wilt zoeken, doe dat dan bij een dokter of bij iemand die veel verstand van jouw problematiek heeft.

Ga eens wandelen, opruimen of op visite bij gezellige vrienden en laat de overtuiging los dat je altijd een verklaring moet zoeken. Bekijk wat het loslaten van een verklaring willen vinden met je doet. Waarschijnlijk een stuk meer als een verklaring zoeken.

Stop met onrealistisch denken

Stop met onrealistisch denken

En dit is zeker geen veroordeling. We doen dat allemaal wel eens op een bepaald moment in bepaalde situaties. Maar wat is onrealistisch denken eigenlijk? Het is een gedachte naar de toekomst toe, die sterk overdreven wordt en vaak nooit uitkomt als het moment daar is.

Bekijk en onderzoek je gedachten eens. Zou zoiets uit kunnen komen als je echt realistisch denkt? Vaak niet toch? En ik durf het nog sterker te zeggen, dat zelfs realistische gedachten vaak geen garantie zijn dat het de situatie ook daadwerkelijk in de toekomst gebeurt?

Tja, Hoe verklaar je dat? Omdat er zoveel verschillende parameters moeten zijn om zo’n situatie te manifesteren in de toekomst, dat je dat gewoonweg niet kan bedenken. Het kan soms wel de waarheid benaderen, maar meestal zitten we een eind van de waarheid af.

Met deze nieuwe kennis in je broekzak, waarom zou je het hele onrealistische denken of de verwachtingen naar de toekomst niet gewoon opgeven? Het loopt toch vaak anders dan je kunt denken? Probeer het maar eens uit en je zult versteld staan wat een kalmerend effect het heeft.

Accepteer je ziekte, maar ga voor de overwinning
Conclusie over angst voor ziekte en de dood

Of je nou angstig bent door een daadwerkelijke ziekte, je bent hypochonder of iets wat daar tussenin zit, als je met angst voor ziekte en de dood aan het worstelen bent dan heb je het niet makkelijk.

Toch zijn er wel een aantal tools en tips die je kunnen helpen deze angsten te overwinnen. Vandaag heb ik daar een begin mee gemaakt. Natuurlijk mag je het wel even te tijd geven, voordat het echt een permanent effect heeft.

Ik wens je in ieder geval veel succes met het beoefenen van deze tips

Een vertrouwde groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info