Home Angst Angst overwinnen en verminderen met deze 10 briljante tips

Angst overwinnen en verminderen met deze 10 briljante tips

by Lucas van Wateringen

Als ik terugdenk aan mijn angstperiode dan kunnen de rillingen nog over mijn rug lopen. Mensen veroordelen je omdat je je anders gedraagt, er zijn veel angstige gedachten en gevoelens waarvan het voelt alsof alleen jij dit meemaakt en je toekomstperspectief is totaal lamgelegd.

Gelukkig heb ik die tijd achter mij en hopelijk gaan vandaag mijn tips jou helpen om meer afstand te doen van de angst. Want niemand zou echt met angst moeten leven en vaak is angst ook een aangeleerd iets, wat hooguit sporadisch opkomt, maar niet je werkelijke natuur is.

Vandaag ga ik je dus bij de hand nemen en hopelijk kunnen we samen werken aan je angst en die ook samen gaan overwinnen.

Hoe ontstaat angst?
Hoe ontstaat angst?

Angst kan optreden op zowel ieder aspect van ons leven. Toch zijn er 5 oorzaken aan te wijzen die er over het algemeen uitspringen:

  • Trauma’s uit het verleden en uit de kindertijd
  • Je huidige situatie die voor angst zorgt
  • Mentale en fysieke uitdagingen (meestal veroorzaakt vanuit punt 1)
  • Drugs en medicatie gebruik
  • Opvoeding

En zo zijn er nog een aantal oorzaken te benoemen waardoor angst kan ontstaan. Over het algemeen is angst een verwachting op een uitkomst in de toekomst, waarvan je verwacht dat deze situatie negatief uitpakt voor je. Dit zul je vast en zeker herkennen.

Als je bepaalde trauma’s hebt opgelopen, wat vaak veroorzaakt wordt door angstige situaties die je nog niet genoeg hebt verwerkt, dan staat je systeem te scherp afgesteld en sla je als een waakhond aan, als het ook maar lijkt dat je een angstige situatie tegenkomt.

Vervolgens genereert dit vaak weer wat extra angst waardoor de angst cirkel blijft bestaan. Het is best lastig hier goed uit te komen en vaak heb je hier ook hulp bij nodig. Maar misschien doen deze tips al genoeg voor je. Probeer ze uit en dan weet je snel genoeg of je extra hulp nodig hebt of niet.

Accepteer je angst
Accepteer je angst

Dit voelt in eerste instantie juist contraproductief. Wat m’n angst accepteren? Ik wil juist dat het weg gaat! Juist en daarom zeg ik het ook. Wanneer het angstige gevoel eenmaal meer acceptatie in je systeem krijgt, dan wordt de angst ook minder of verdwijnt zelfs.

Juist als we de angst willen weghouden of willen onderdrukken dan komt de angst heviger terug. Dit is wel iets wat je moet oefenen, omdat angst zo heftig kan aanvoelen, maar beetje bij beetje zul je eraan wennen en ga je merken dat de angst minder wordt. Werk dus aan je weerstand die je er tegen hebt!

Confronteer je angst (exposure therapie)

Confronteer je angst (exposure therapie)

Nadat je iets meer de weerstand hebt doorzien en je nu de angst beter kan doorvoelen, zal ook de angst minder worden. In feite is dit al een vorm van exposure therapie. Exposure therapie werkt in mijn beleving het beste tegen angst. Je merkt ook vaak dat het omgekeerde ook waar is. Als je lang wacht om je angsten te confronteren dan worden ze vaak erger.

Maar, omdat angst vaak zo heftig kan aanvoelen is het goed om hier kleine stapjes in te maken, zodat je meer zelfvertrouwen gaat krijgen en minder snel terug valt. Ben je bijvoorbeeld bang om naar buiten over straat te gaan, probeer dan eerst je deur open te doen en/of loop een klein stukje het pad uit of over de galerij en kom weer terug.

Doe dit een paar keer per week en vier elke keer als je dit positief hebt afgerond. Zorg dat je jezelf op een positieve manier beloond. Als je dit goed hebt uitgevoerd, ga je daarna langzaam je looproute uitbreiden, totdat je werkelijk ergens op een plein of supermarkt bent. Maar ook hier geldt weer, kleine stapjes! Het is vooral belangrijk dat je die stappen haalt, zodat je systeem kan wennen dat jij dit wel degelijk kan en dit geeft zelfvertrouwen en een gevoel van controle.

Als je een keer terug valt, of zelfs een paar keer is niet erg, wees lief, maar ook streng voor jezelf en doe de laatste stap gewoon weer over of pak een stap eerder en werk je weer naar voren. Je zal zien dat dit echt werkt. Dit kan je bij alle angsten toepassen!

Creëer veiligheid in je leven

Creëer veiligheid in je leven

Als je angstig bent dan heb je vaak een gevoel van onveiligheid in je. Probeer dan actie te ondernemen op gebieden die je meer veiligheid en vertrouwen geven. Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om meer veiligheid en socialiteit te creëren.

  • Maak een eigen facebook groep en nodig lotgenoten uit
  • Probeer een groep te vinden die aan sporten doet (ook vaak via de gemeente en GGZ)
  • Als je vrienden hebt, probeer in een veilige omgeving zeker 1 a 2 x per week af te spreken. Socialiseren geeft een gevoel van veiligheid en vertrouwen en vermindert angst

Een andere manier om veiligheid in je leven te halen is door middel van oefeningen voor het hart. Bij het heartmath institute zijn ze er achter gekomen dat ze met simpele oefeningen enorm goede resultaten kunnen behalen betreft veiligheid, maar ook hoe je in je hart komt.

Want in het hart daar is het veilig en niet veroordelend. Ik zal een oefening hieronder neerzetten en dan kun je die even proberen.

Gebruik lavendel olie voor angst

Lavendel olie doet iets met de emoties, de geest en het voorstellingsvermogen. Het kan je pardoes even voor een momentje naar de Franse heuvels en bergen meenemen voor een optimale ontspanning. We hebben die momenten van relaxatie nodig, om uit de loop van angst te komen. Op deze manier train je ook je onderbewuste dat er niet alleen maar angst in deze wereld is.

Koop eens een flesje en die wat druppels in je bad of koop een klein blokje waar je de olie in kan doen en doe dat net voor het slapen gaan. Meestal als je ontspannen slaapt, word je eerder ontspannen wakker. Probeer maar eens uit!

Gebruik je dieet als medicijn tegen angst

Vooral in groenten zitten de mineralen, vitamines en andere nutriënten die werken tegen angst, zoals kalium en magnesium. Toch, hoe meer verschillende nutriënten je binnen krijgt hoe beter je lijf functioneert en dus ook hoe beter het zal gaan met je angsten.

Begin dus met een groentesapje in de ochtend, om alle nutriënten binnen te krijgen. Vaak merk je al binnen een aantal dagen verschil. Het neemt heus niet al je angsten weg, maar het kan je ontspannenheid wel sterk bevorderen.

Koop dan ook een juicer om je groenten te juicen en doe er wat groene bladgroenten in, wat selderij, een appel, een banaan, wat wilde blauwe bessen en verse koriander. Daarnaast natuurlijk geen bewerkt voedsel, te veel suikers en zoveel mogelijk wegblijven van de koolhydraten. Want dan val je waarschijnlijk nog af ook.

Begin met de juiste gemoedstoestand

Begin met de juiste gemoedstoestand

Het is best lastig als je angstig en depressief wakker word, om daar vanuit opeens positief te worden. Daarom is het ook belangrijk om met positieve gedachten en dankbare gedachten goed de dag te beginnen, zodat dat momentum kan krijgen en je eerder een gevoel van tevredenheid en dankbaarheid ervaart dan angst en nervositeit.

Zet deze video elke dag op, zodat je goed begint aan je dag!

Wees dankbaar voor de dingen die je hebt en nog gaat krijgen

Een goede medicijn tegen angst is dankbaarheid. Sowieso is dankbaarheid een goed medicijn tegen zowat alle mentale uitdagingen die je kunt krijgen in je leven.

Maar het begint wel met dankbaar zijn voor alles wat je al hebt, ook al lijkt het in jou ogen niet voldoende. Heb je een dak boven je hoofd? Heb je wat te eten en te drinken? Heb een een leuke zus, neefje of een goede vriend? Wees daar dankbaar voor en je komt al snel in een gevoel van heelheid en dankbaarheid.

Dankbaar zijn in het Nu is het basispunt, het startpunt zogezegd, maar omdat je meer dankbaarder wordt voor alles wat je al hebt, zal die dankbaarheid meer dingen aantrekken, waarvoor je dankbaar kan zijn. Mooi hoe dat werkt toch?

En, zoals al eerder beschreven is dankbaarheid een schild tegen angst. Je hoeft zo niet alleen angst te overwinnen, maar het werkt ook preventief tegen angst.

Vraag een vriend of ze jou verantwoordelijk willen houden

Vraag een vriend of ze jou verantwoordelijk willen houden

Het klinkt misschien ernstiger dan ik bedoel, maar vanuit angst kiezen we vaak ervoor om te ontwijken. Vraag aan iemand waar je een goed gevoel bij hebt en die jou begrijpt of hij of zij je af en toe wilt controleren en wilt helpen of je je eigen doelen hebt behaald?

Heb je die nieuwe stap gezet of niet? En wat gebeurt er als je die nieuwe stap niet zet? Je kan daar wat regels met elkaar over afspreken. Regels zijn alleen nodig als jullie beide vinden dat dat op z’n plaats is.

Samen met je maatje kan je naar een grotere hoogte klimmen…

Ga sporten of in ieder geval bewegen

Ga sporten of in ieder geval bewegen

De redenen om te gaan sporten zijn eindeloos als je mentale uitdagingen hebt. Voor angst en depressie is het misschien nog wel het meest zinvol. De endorfines en de andere hormonen die in je brein en lichaam komen doet de gemoedstoestand zichtbaar goed.

Ik zou je wel willen adviseren om niet gelijk groepssporten te doen, maar heel langzaam binnen of buiten te gaan sporten. Wandelen en/of joggen zijn ideaal geschikte sporten om te beginnen met je angst te overwinnen. Het is laagdrempelig en je hebt verder met andere mensen weinig van doen.

Je kan ook hier je vriend vragen of je willen helpen om je eraan te herinneren als een stok achter de deur. Sporten is één van de belangrijkste behandelingen tegen angst.

ademhalingsoefeningen tegen angst

Doe aan ademhalingsoefeningen

Naast sporten is ademhalingsoefeningen tegen angst een goede remedie tegen angst. Het zorgt ervoor dat je met een paar minuten ademhalen je autonome zenuwstelsel activeert en de cortisol langzaam opruimt en positieve hormonen in je systeem opbouwt.

Ik zal hier een aantal video’s plaatsen die je kunnen helpen met je angst te verminderen.

Conclusie angst overwinnen en verminderen

Om angst te overwinnen en te verminderen is er vooral veiligheid en vertrouwen nodig. Het zijn dingen die je kunt aanleren en beetje bij beetje meer kan ervaren. Als het goed is gaan mijn tips en de video’s jou daarbij helpen.

Share dit artikel als het je geholpen heeft, of stel een vraag in de comments!

Een vertrouwde groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info