Home Angst Angst om alleen te zijn overwinnen

Angst om alleen te zijn overwinnen

by Lucas van Wateringen

Als je keel langzaam van angst dicht knijpt op het moment dat de laatste persoon vertrokken is, dan kan het zijn dat je angst hebt om alleen te zijn.

Het is een heftige ervaring die niet altijd begrepen wordt en kan de persoon in kwestie, misschien jij wel, erg onzeker maken.

Er kunnen daarna allerlei gevoelens boven komen dat je niet competent bent, dat je altijd alleen zult blijven, het toekomstperspectief wordt grauw en je kunt ook nog paniekaanvallen krijgen.

Toch kun je deze stoornis behandelen en ik ga vandaag wat tips en inzicht geven, zodat je er makkelijker uitkomt de volgende keer en je angst symptomen wat verminderen. Lees je mee?…

Hoe heet de angst om alleen te zijn

Door psychologen wordt de angst voor alleen te zijn ook wel autofobie of monofobie genoemd. Deze angst kan zowel je sociale, je carrière en je romantische leven verstoren. Vaak ligt hier ook onderliggende trauma aan vast wat meestal terug gaat vanuit de jeugd.

Wat is de angst om alleen te zijn?

Mensen met autofobie hebben vaak een grote irrationele angst om alleen te zijn. Er zijn zelfs mensen met autofobie waarbij de angst omhoog komt als ze wel onder de mensen zijn. Deze mensen zijn al op voorhand bezig zich zorgen te maken, wanneer ze weer alleen zijn.

Oorzaken van angst om alleen te zijn

Oorzaken van angst om alleen te zijn

De oorzaak heeft bijna altijd te maken met onderliggend trauma of kopieergedrag van ouders of andere bekende. Er zit dus een herinnering in de geest en het onderbewuste dat alleen zijn ‘’gevaarlijk’’ of ‘’overweldigend’’ kan zijn.

Er zijn een aantal trauma’s die je vaak ziet bij mensen met autofobie:

  1. Verwaarlozing, genegeerd zijn, of achtergelaten zijn door de ouders als kind
  2. De dood of een scheiding van ouders tijdens je jeugd
  3. Dat je bij een evenement was waar je gescheiden bent van iemand die je dierbaar is
  4. Dat een een trauma hebt opgelopen bij een misdaad, zoals een overval of inbreken.
  5. Dat je een traumatische gebeurtenis hebt meegemaakt, terwijl niemand jou steunde.

Angst om alleen te zijn na een relatie

Angst om alleen te zijn na een relatie

Ook deze angst is vaak gekoppeld aan onderliggend trauma, zo kun je een break up niet goed hebben verwerkt en om dat nooit meer te willen voelen ga je je partner claimen en wil je dat hij/zij bij je blijft. ook kan er een diep gevoel van onzekerheid zijn, waarbij je partner elke keer moet valideren dat je oké bent, wat je ook bent! Zo zijn er nog wel meerdere oorzaken en bovenstaande beschreven oorzaken die voor angst om alleen te zijn, of over te blijven kunnen veroorzaken.

Er zijn toch wel een aantal tips die ik je mee kan geven om dit minder te maken.

Maak er een gewoonte van om je pijn te omarmen als je alleen bent

We hebben al besproken dat alleen zijn, bepaalde trauma’s kan triggeren. Alleen wat doe je dan? We doen dit met de pijn omarmen. Ga je met je bewustzijn of aandacht naar de plek waar je de emotie het meeste voelt en omarm deze pijn, troost het, geef het liefde en spreek er bemoedigend tegen.

Dit zorgt er niet alleen voor dat de pijn minder worden en er minder angstige gedachten zijn, maar het ruimt ook beetje voor beetje de angst voor het alleen zijn op. Want met omarmen ruim je pijn op veroorzaakt in het Nu en vanuit het verleden.

Oefening voor vertrouwen:

Als je bang bent om alleen te zijn, dan heb je geen gevoel van veiligheid in je. het perfectie medicijn daar tegen is vertrouwen. Niet alleen vertrouwen in jezelf, maar een algemeen vertrouwen in het leven en dat het goed voor je uit gaat pakken. Probeer deze oefening eens:

  1. Ga rustig zitten op een stoel of liggen in bed en leg je linkerhand op de borststreek bij je hart
  2. Adem een minuut in en uit en volg langzaam de ademhaling. Voel dat de energie nu zachter wordt
  3. Spreek de intentie uit dat je vertrouwen hebt in jezelf en in het leven.
  4. Ga daarna met je voorstellingsvermogen situaties creëren waar je helemaal oké bent met alleen zijn en dat je er zelfs van geniet. Je zit lekker een filmpje op, je verft wat achterstallig werk weg of je leest een boek in stilte. Daarnaast kun je ook de andere kant op fantaseren. Zie jezelf met andere mensen een geweldige tijd hebben op een feest of festival. Of zie jezelf bij de plaatselijke vereniging een wijntje of een biertje drinken met allerlei mensen. Je mag zelf helemaal verzinnen waar en met wie dat is. Merk je nu dat een heel ander gevoel hebt? Mooi, dan gaan we de oefening nog krachtiger maken.
  5. Adem nu denkbeeldig door je hart in en uit. Je mag de ademing eventueel als wit licht voorstellen. Als het goed is vol je het vertrouwen en het plezier wat je hebt nog sterker worden.

Deze oefening is van het heartmath instituut en zorgt voor geweldige resultaten bij de mensen die het beoefenen en ik ben daar één van.

Neem hier zeker 3 maanden de tijd voor en maak de balans op of het je heeft geholpen. Ik durf te zeggen dat het zeker verschil voor je gaat uitmaken!

paniekaanval als ze alleen zijn

Sommige mensen hebben paniekaanvallen als ze alleen thuis zijn

Als je een paniekaanval krijgt omdat je een angst hebt om alleen te zijn, dan komt dit meestal omdat je bang bent, dat je iets ergs gaat overkomen, terwijl je alleen bent. In vele gevallen is dit een irrationele angst en de bovenbeschreven oefeningen zullen je dan ook veel gaan helpen.

Toch heb ik een aparte lijst met tips gemaakt hoe je paniek en angstaanvallen kunt voorkomen. Bekijk het maar even en doe er je voordeel mee!

Herken dat je aan het doemdenken bent

Zodra je gaat doemdenken, dan zit je eigenlijk in een negatieve spiraal naar beneden en zal de angst alleen maar groter worden. Herken dat jij niet je gedachten bent, maar degene die er naar kijkt. Immers de gedachten veranderen (niet waar) en degene die er naar kijkt blijft altijd hetzelfde (waarheid).

Soms kan de herkenning en het niet meer identificeren met je angstige gedachten al een shift in je bewustzijn maken, waardoor de gedachten stil gaan staan of verminderen. Opeens is daar die ruimte waar je naar zocht en hunkerde.

Ga niet van het ergste uit

Hebben er veel dingen zich gemanifesteerd wat je allemaal dacht? Waarschijnlijk niet. Tuurlijk komen er wel eens dingen uit, maar je creëert het ook vaak onbedoeld zelf. Bijvoorbeeld als je bang bent om van te trap af te vallen, dan zal de angst je sneller beverig maken, je kan ook slechter coördineren en ja hoor, dan val je van de trap af.

Maar waarom denk en voel je niet de andere, positieve kant op? Als eerste is het goed om dus tot het besef te komen, dat het meestal anders loopt dan je denkt. Na dit besef kun je jezelf trainen van het beste uit te gaan. Of het positieve uit elke situatie te halen, want in elke situatie zit iets positiefs. Soms is dat niet gelijk te merken, maar laten kun je meestal wel zien dat een bepaalde situatie ook positieve leermomenten in zich had.

Geloof het of niet, oefen alleen te zijn

Geloof het of niet, oefen alleen te zijn

De makkelijkste manier of alleen te kunnen zijn is door ermee te oefenen. Tuurlijk, dit is in eerste instantie niet wat je wilt horen, maar het werkt wel echt.

Begin met een kwartier en breid het per kwartier uit, per dag. Het kan zijn dat je ook moeite hebt alleen te zijn, omdat je slecht met je eigen gevoel kan omgaan. Immers, andere mensen kunnen je afleiden van je werkelijke gevoel. Ook hier kun je de tool ‘omarmen’ gebruiken, om emoties te helen en je dus uiteindelijk beter alleen kunt zijn met jezelf.

Daarnaast kun je ook gaming, bordspelletjes, films en series inzetten om je af te leiden van de angst om alleen te zijn.

Het belangrijkste hierin is dat je tegen jezelf kunt zeggen dat je elke keer een extra 15 minuten hebt volgehouden, wat je zelfvertrouwen zal versterken en je angst doet verminderen. Op een gegeven moment neemt je onderbewuste de positieve signalen over en zul je uiteindelijk niet meer bang zijn om alleen te zijn.

Omarm de angst om alleen te zijn

En dit is niet hetzelfde als de techniek van het omarmen waar we het net over hadden. Dit gaat om de emotie angst echt te accepteren voor wat het is. Ga eens in het gevoel staan. Je zult merken dat het gevoel eerst sterker wordt, maar daarna geleidelijk zal afnemen, als er geen ernstig trauma voor zit. De acceptatie van de angst zal de angst doen verdwijnen of doen verminderen. Probeer maar uit!

Doe eens gek en own je alleen zijn

Laat de keuken is achter met een totale ravage, Dans een uur lang in je onderbroek en ga vreemde mensen bellen uit een telefoonboek en maak ze aan het lachen. Meen je dat nou? Ja serieus, alleen zijn is nog nooit zo leuk geweest!

Hier is het belangrijk dat je aan je onderbewuste het signaal geeft dat alleen zijn helemaal niet eng is, sterker nog het kan enorm kicke zijn! ‘’Wat mag het wezen meneer? A party for one please!’’

Ga mediteren als preventie voor angst

Meestal werkt mediteren in tijden van erge angst niet altijd. Het kan zelfs zijn dat de angst erger wordt en toch is meditatie een perfect middel tegen angst en dus ook angst tegen alleen zijn.

Met meditatie leer je dat je niet je gedachten bent en dat ze als wolkjes voorbij gaan net zoals in de lucht. Je leert niet alleen dat, je merkt ook dat je naar de gedachtens kijkt en dat je die observeerder bent. Deze observeerder heeft alle positieve kwaliteiten in zich die je je kunt bedenken.

Hoe meer je in de staat van de observeerder bent, hoe meer deze kwaliteiten zich zullen laten zien. Dit betekent automatisch dat je angst naar de achtergrond verdwijnt en misschien zelfs wel helemaal weg gaat. Dat zou een mooie overwinning zijn toch!

Conclusie

Of je nou angst hebt om alleen te zijn in een relatie, in het donker of gewoon als je alleen thuis bent, hoe je het went of keert, er zijn oplossingen en tools tot je beschikking die je kunnen helpen en misschien zelfs wel de angst om alleen te zijn helpt te overwinnen.

Ik heb vandaag geprobeerd je hiermee te helpen en waarschijnlijk gaat dit ook gebeuren. Ik wens je veel vertrouwen en succes toe!

Met vertrouwde groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info