Home Angst Angst voor afwijzing overwinnen met deze 10 tips!

Angst voor afwijzing overwinnen met deze 10 tips!

by Lucas van Wateringen

De angst voor afwijzing overwinnen is misschien wel het beste wat me is overkomen. Niet dat het helemaal weg is, maar ik ben een goed eind op weg.

De pijn die ik toen voelde was soms onwerkelijk en zag overal afwijzing in, maar hoe meer je je eigen zelfbeeld gaat opbouwen hoe minder negatief oordeel er van andere en uiteindelijk van jezelf binnenkomt.

Ik ga vandaag met je delen hoe ik dit gedaan heb. Lees je mee?…

Wat is de angst voor afwijzing?

De angst voor afwijzing is een gevoel dat veel mensen op een bepaald moment in hun leven ervaren. Het kan verlammend werken en ervoor zorgen dat mensen sociale situaties helemaal vermijden. De angst voor afwijzing kan zich op verschillende manieren manifesteren, maar de meest voorkomende is de angst om afgewezen of genegeerd te worden door anderen.

Vaak gaat hier een dieperliggend trauma aan vooraf. Zoals bijvoorbeeld de afwijzing of nalatigheid van ouders en zorgdragers, of een breuk in de relatiesfeer waarbij de klap onverwachts kwam en er een diep gevoel van afwijzing is gekomen. Ook kan er een serie van afwijzingen in iemands leven zijn gekomen, die zich tot 1 groot trauma manifesteert.

angst voor afwijzijng symptomen

Wat zijn de symptomen van de angst voor afwijzing?

Angst voor afwijzing is voor veel mensen een zeer reële en slopende angst. Deze angst kan zich op verschillende manieren manifesteren, waaronder psychische problemen, gebrek aan zelfvertrouwen en onzekerheid. Mensen die bang zijn om afgewezen te worden, komen vaak onzeker over op anderen, wat van invloed kan zijn op hun vermogen om te onderhandelen over werk gerelateerde contracten, maar ook in het veroveren van een partner, of hun sociale kringen uit te breiden. Vaak hebben mensen met een angst voor afwijzing last op deze gebieden

Wat zijn de oorzaken van de angst voor afwijzing?

Er zijn veel verschillende oorzaken van de angst voor afwijzing. Sommige mensen kunnen worden geboren met een hogere gevoeligheid voor afwijzing, terwijl anderen de angst kunnen ontwikkelen als gevolg van traumatische ervaringen in hun verleden. Lichamelijke omstandigheden kunnen ook leiden tot angst om door anderen afgewezen te worden, en dit manifesteert zich vaak in sociale situaties.

Wat de oorzaak ook is, het is belangrijk om te begrijpen dat de angst voor afwijzing heel reëel is en een aanzienlijke negatieve invloed op je leven kan hebben. Het kan je ervan weerhouden relaties met andere mensen aan te gaan, en het kan ook leiden tot afhankelijk gedrag in de relaties die je wel hebt.

Als je worstelt met de angst voor afwijzing, weet dan dat je niet de enige bent. Er zijn tal van manieren om deze angst te overwinnen en een voller leven te leiden zonder ervan in de greep te zijn.

Hieronder ga ik wat tips met je delen hoe je de angst voor afwijzing kunt overwinnen of verminderen. Succes!

angst voor afwijzing tips

Wat zijn enkele tips om de angst voor afwijzing te overwinnen?

Er zijn veel verschillende manieren om de angst voor afwijzing te overwinnen, maar enkele van de meest populaire methoden zijn het zoeken naar therapie of het volgen van een cursus.

Natuurlijk kun je ook deze tips en oefeningen gebruiken om over deze angst te komen. Laten we beginnen met de eerste!

Onthoud dat het iedereen overkomt

Niemand is immuun voor de angst voor afwijzing. Zelfs mensen die alles voor elkaar lijken te hebben, zijn bang voor afwijzing en gaan door dezelfde emoties als iedereen. Afwijzing kan een zeer krachtige emotie zijn, en het kan ons het gevoel geven dat we niet goed genoeg zijn of dat we niets waard zijn.

Laat je eigenwaarde niet afhangen van de mening van anderen over jou. Een sterk gevoel van eigenwaarde is nodig om te stoppen met het zoeken naar goedkeuring van anderen. In plaats van goedkeuring bij anderen te zoeken, zoek goedkeuring bij jezelf!

Zoek goedkeuring bij jezelf

Zoek goedkeuring bij jezelf

Als de angst van afwijzing zo sterk is dan is het ‘’normaal’’ dat je goedkeuring bij andere gaat zoeken. Ondanks dat het normaal is, is het natuurlijk niet de bedoeling. Je wordt zo een speelbal van andere mensen hun meningen en daarom is jouw eigen mening over jezelf het belangrijkste.

Schrijf eens op wat jou zo’n toffe en aardig persoon maakt? Trek daar is een half uur tot een uur voor uit en laat dit eens door je heen dwalen. Zie je de punten waarom je eigenlijk heel tof bent? Mooi!

Voortaan bij elke situatie van afwijzing herinner je die punten, zodat je je onderbewuste programmeert totdat je die afkeuring in andere niet meer ziet of er gewoon maling aan hebt. Blijf dit herhalen en je gevoel voor afwijzing gaat veranderen!

Herinner jezelf aan je waarde en zelfliefde

Wat iemand ook zegt, je bent waardevol. Jij hebt een unieke bijdrage en jouw stem doet ertoe. Als je van jezelf houdt, blijkt dat uit alles wat je doet en de manier waarop je met anderen omgaat. Het is zo belangrijk om zachtaardig en meelevend met jezelf te zijn terwijl je door je angst voor afwijzing heen werkt.

Bijvoorbeeld een zelfliefde dagboek kan je helpen herinneren aan je waardigheid, je zelfrespect en hoe je onvoorwaardelijk van jezelf kunt houden. Het dagboek biedt een veilige ruimte om je meest gebroken, kwetsbare en getraumatiseerde delen te verkennen door middel van zelfcompassie. Alleen het opschrijven is al een daad van zelfliefde, wat je zal beschermen tegen afwijzing.

Onthoudt dat het geen unieke ervaring is, maar dat we allemaal een soort van angst moeten overwinnen tegen afwijzing. Het werk dat nodig is om je angst te overwinnen, kost tijd, maar is het uiteindelijk waard!

Zoek uit wat je echt bang maakt voor afwijzing

Zoek uit wat je echt bang maakt voor afwijzing

Als het gaat om de angst voor afwijzing, is het belangrijk om erachter te komen wat je specifiek bang maakt. Is het de gedachte genegeerd te worden? Het idee dat iemand je uitlacht? Zich in het openbaar schamen? Als je eenmaal weet wat je specifieke angsten zijn, kun je ze gaan aanpakken en eraan werken om je angst te overwinnen.

Als je bijvoorbeeld bang bent om uitgelachen te worden, begin dan met te accepteren dat mensen soms zullen lachen. Het maakt deel uit van het leven. En als je je eenmaal realiseert dat mensen niet altijd negatief op je zullen reageren, zal het gemakkelijker voor je zijn om risico’s te nemen en jezelf op de kaart te zetten.

Geef je eigen positieve zelfpraat een boost

Er is niks zo killing voor je zelfvertrouwen als een innerlijke stem die je de gehele tijd omlaag praat. Als je dan ook nog vaak het gevoel hebt dan je wordt afgewezen dan versterkt dit alleen de innerlijke criticus maar.

Het is dus zaak om aan je positieve zelfpraat te werken. Bijvoorbeeld als je een gedachten hebt die iets negatiefs over je zegt, dan mag je daar twee tegenovergestelde gedachten zetten. Bijvoorbeeld: Wat is mijn neus lelijk, verandert in: wat een prachtige neus heb ik en ik accepteer mijn neus zoals die is en ik hou ervan.

Doe dit met zoveel mogelijk negatieve gedachten die je hebt en je onderbewuste zal het op een gegeven moment oppakken en je die gedachten als vanzelf gaan geven. Geef het wel even de tijd, want je hebt er jaren over gedaan het anders te doen.

Steun op je ondersteuningsnetwerk, zoals vrienden en familie

Als jij je down voelt na een afwijzing, kan het moeilijk zijn om de energie te verzamelen om hulp te zoeken. Maar gelukkig zijn er mensen in je leven die je willen steunen! 17% van de mensen voelt zich op hun gemak om dagelijks hun problemen te vertellen, dus de kans is groot dat een of meer van jouw vrienden en familieleden jou graag een oor (of schouder) willen lenen waar je op uit kunt huilen of die graag naar je willen luisteren.

Maak indien mogelijk een lijst van “die mensen” en zoek de beste tijd om contact met hen op te nemen. Het kan handig zijn om elke dag een specifiek tijdstip te hebben waarop je incheckt bij je ondersteuningsnetwerk; op deze manier weet je dat ze altijd beschikbaar zijn wanneer je ze nodig hebt. En als praten aan de telefoon of persoonlijk niet jouw ding is, overweeg dan om in plaats daarvan een sms of e-mail te sturen.

Omarm de angst voor afwijzing om de emotie te kalmeren.

Omarm de angst voor afwijzing om de emotie te kalmeren.

Wanneer je voelt dat de angst het overneemt, probeer het dan te omarmen. Dit klinkt misschien contra-intuïtief, maar als je bij het gevoel kunt blijven en het kunt laten bestaan ​​zonder ervoor weg te lopen en het te omarmen, zul je uiteindelijk merken dat het verdwijnt. Angst is slechts een emotie, en zoals alle emoties, zal het voorbijgaan als je het tijd geeft.

Een andere manier om met angst om te gaan, is door de aanwezigheid ervan te accepteren en uit te zoeken hoe ermee om te gaan. Dit kan betekenen dat je moet erkennen dat de angst er is, maar je acties of gedachten er niet moet door laten beheersen. Het betekent ook zachtaardig voor jezelf zijn. Tegen jezelf zeggen dat alles goed komt in plaats van jezelf onder druk te zetten om perfect te presteren.

Het proces van jezelf door de angst heen praten kan nuttig zijn bij het beheersen van je angstniveaus. Overdrijf het echter niet! Als je te veel tijd besteedt aan het focussen op je angsten, kunnen ze in de toekomst alleen maar sterker en moeilijker te hanteren worden. Omarmen is vaak genoeg en je zult merken dat de angst en de angst gedachten minder zullen worden.

Visualiseer de perfecte jij

Om de angst voor afwijzing te overwinnen, visualiseer de perfecte jij. Dit kan inhouden dat je jezelf voorstelt als een zelfverzekerd persoon die geen afwijzing ervaart of iemand die omringd is door mensen en geliefd is om wie ze zijn.

Dat klinkt perfect toch? En toch is het niet alleen louter fantasie, want het is iets wat je werkelijk kunt ervaren als je het maar vaak genoeg oefent.

Doe je hand op je hart en adem rustig een minuut in en volg je ademhaling. Merk je al dat het zachter wordt in je? Mooi, stel nu maar die zelfverzekerde jij voor die je ook werkelijk bent. Stel je verschillende soorten situaties voor waarin jij geliefd bent, maar ook waarin je iets minder geliefd bent, maar toch je zelfvertrouwen kan behouden.

Hoe voelt dit? Best goed neem ik aan. Blijf dit herhalen en je zult zien dat je langzaam die persoon wordt.

Een ondersteunde meditatie:

Werk aan je zelfbeeld

Dat gevoel kennen we allemaal: we steken veel energie in een project en het wordt afgewezen. Al ons harde werk lijkt voor niets en we voelen dat we hebben gefaald. Het is op dit moment gemakkelijk om onszelf te veroordelen, maar het is belangrijk om te onthouden dat afwijzing een natuurlijk onderdeel van het leven is. Sterker nog, het kan zelfs als een goede zaak worden gezien! Je kunt er immers van leren!

Herinner jezelf eraan dat de afwijzing niet over jou als persoon ging. Het betekent dat iemand zijn eigen imperfecties op jou projecteren en het heeft niets te maken met je waarde als individu.

Houd er rekening mee dat de mening van andere mensen over jou, slechts hun meningen zijn. Ze hoeven niet te definiëren wie je bent of hoe je jezelf ziet; dat kan alleen jij! En als anderen het niet leuk vinden wat ze zien, nou… dat is hun probleem, niet het jouwe!

Het kan heel moeilijk zijn om positief te blijven nadat je keer op keer bent afgewezen, maar zelfbevestiging is een van de beste manieren om die negatieve gedachten te bestrijden. Geef jezelf wat krediet voor het proberen – niemand behaald tenslotte 100%.

Schrijf drie dingen op die je vandaag goed hebt gedaan of vertel jezelf een paar aardige dingen voordat je naar bed gaat. Het lijkt misschien cheesy, maar het helpt echt!

Last but not least, vergeet niet om jezelf af en toe te trakteren. iets leuks voor jezelf kopen, een dag vrij nemen van je werk, of gewoon iets doen waar je blij van wordt. Afwijzing kan moeilijk zijn, maar dat betekent niet dat je niet van het leven kunt genieten!

Hierbij nog een video:

Doe dagelijkse disciplines om je zelfvertrouwen te vergroten

Een manier om de angst voor afwijzing te overwinnen, is door gewoontes te ontwikkelen die je zelfvertrouwen zullen vergroten. Als je je goed voelt over jezelf, wordt het gemakkelijker om risico’s te nemen en jezelf naar buiten te brengen. Hier zijn een paar dingen die u elke dag kunt doen om uw zelfvertrouwen te vergroten:

1. Maak je huis grondig schoon.

2. Oefen of neem deel aan een fysieke activiteit.

3. Maak elke dag je bed op

4. Zorg emotioneel en mentaal voor jezelf – oefen zelfcompassie en positief denken.

5. Doe boodschappen wanneer dit nodig is.

6. Sta vroeg op om de dag goed te beginnen.

7 . Verzorg jezelf goed om extra zelfvertrouwen te kweken

8 . Wees authentiek en trouw aan jezelf – mensen respecteren authenticiteit meer dan wat dan ook.

angst voor afwijzing

Laatste woorden over de angst voor afwijzing

Het mag duidelijk zijn dat er best wat dingen zijn om je angst voor afwijzing langzaam te verminderen en misschien zelfs te helen. Het is een angst die iedereen wel kent en zelfs van nature in ons zit. Alleen dat wil niet zeggen dat we er niets tegen kunnen doen.

Hoe meer je deze tips zult opvolgen hoe sneller je van deze angst af bent. Ik wens je veel succes in de tocht van zelfacceptatie en zelfliefde.

Met vertrouwde groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info