Home Zelfvertrouwen Zo vergroot je jouw zelfvertrouwen na een scheiding + Tips

Zo vergroot je jouw zelfvertrouwen na een scheiding + Tips

by Lucas van Wateringen

Eindelijk! Dan heb je net die perfecte vrouw of man gevonden waar je je gehele leven mee wou delen om dan totaal gedesillusioneerd achter te blijven met de gebroken scherven.

Op praktisch gebied kan dit veel rompslomp geven, maar vaak is het nog intensiever op het emotionele vlak en dan met name je zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Hoe krijg je weer zelfvertrouwen na een scheiding? Het lijkt soms een onmogelijke opgave als je naar de ravage kijkt die het achterlaat. Maar toch is dat niet helemaal waar en je kan er zeker wat aan doen.

Vandaag ga ik je wat tips, oefeningen en inzicht geven om weer de werkelijk jij te worden voor de scheiding en misschien zelfs een betere jij te worden.

Lees je mee?

accepteer je verleden

Accepteer het verleden

Het verwerkingsproces na een scheiding kan voelen als een rouwproces. Ook niet zo verwonderlijk als je nagaat wat je kwijt bent geraakt. Neem ook de tijd om je emoties te omarmen en ze te uiten zoveel als dat kan.

maak voor dit rouwproces geen einddatum. De één is eerder klaar met verwerken dan de ander. Leg hier jezelf niet te veel druk op. Het is wel zo dat als je teveel zwelgt in je verdriet of andere emoties, dat je jezelf beetpakt en een positieve prikkel aan jezelf geeft om bijvoorbeeld te gaan wandelen, vrienden opzoekt of gaat opruimen.

Bij dit verwerkingsproces zullen veel situaties uit het verleden de revue passeren. Het kan zijn dat je jezelf teveel dingen kwalijk neemt of juist je voormalige partner. Het hoort bij het proces, maar probeer tegelijkertijd te accepteren dat het zo is en omarm de gevoelens die je erbij hebt.

Als er te veel gedachtens opkomen observeer dan die gedachtens en houd je aandacht op je lichaam als anker om in het Nu te blijven. In het nu is er stilte en blijheid te ervaren, probeer die via het lichaam en het observeren van gedachten die dimensie binnen te treden.

Vanuit deze dimensie zullen de verhaallijnen, gedachtens en emoties met de tijd vanzelf opgelost worden. Hoe meer je in het Nu komt, hoe zachter de emoties worden en je werkelijk zelf naar boven komt.

Soms is het beter actief te oefenen met acceptatie en zelfacceptatie en soms merk je dat je vanuit het Nu vanzelf acceptatie is. Vaak is het een wisselwerking van beide. Probeer maar uit!

ga niet in verwijten vallen

Verwijt jezelf of je partner niks

Natuurlijk is dit wel een proces en meestal gaat dit niet in één keer. Probeer in ieder geval de intentie uit te zetten dat je niet meegaat in het spelletje van elkaar dingen te verwijten. Meestal is dit een manier om je emoties de vrije loop te laten gaan, zodat ze ervaren en opgelost kunnen worden. Het vervelende alleen is, dat dit niet op deze manier werkt. De schuld geven aan je partner zorgt bijna altijd voor een evenredige reactie die je zelfvertrouwen kan schaden.

Daarom moet je dit spel van verwijten uit de weg gaan, omdat het nu juist de bedoeling is om je zelfvertrouwen op te bouwen. Daarnaast als je respect, compassie en begrip toont voor ex partner, zal dit eerder worden teruggegeven en zal dit juist je zelfvertrouwen doen vergroten.

Daarnaast is het actief proberen om ook in jezelf die verwijten niet te maken een heilzaam proces om meer heling en zelfvertrouwen te krijgen. Neem hier ook de tijd voor en je zal er sterker uit komen.

Vier je positieve karakter eigenschappen

Na een scheiding of relatiebreuk kan het voelen als we niets waard zijn. Soms trekken we die conclusie, want waarom zou m’n ex partner anders bij me weg gaan? Daarnaast hebben we allemaal te maken met een rugzak. De één wat groter als de ander, maar die rugzak is er.

Ook dit kan allemaal naar boven komen met een scheiding en het is dan heel makkelijk om jezelf je ‘’slechte’’ karaktereigenschappen te benoemen en erop te focussen. Nu is het altijd goed om van je fouten te leren en te werken aan jezelf en ik zou ook adviseren om dit te doen. Wat alleen niet goed is voor jezelf vertrouwen is jezelf veroordelen, straffen en constant inzoomen wat er niet aan je klopt.

Daarom mag je je positieve eigenschappen op een lijstje schrijven en wees er dankbaar voor. Heb je het idee dat je meer positieve eigenschappen kan ontwikkelen, ga dan daarvoor. Mediteer of sta even stil bij je eigenschappen en herinner wie je allemaal blij hebt gemaakt met deze mooie kwaliteiten die in je zitten. merk hoe je zelfbeeld en zelfvertrouwen aan het groeien is.

zoek je vrienden op

Zoek je vrienden op

Het is makkelijk om met een zak chips en chocolade op de bank te zitten en de hele dag netflix te kijken. Hoewel hier zeker in het begin plaats voor is, mag je jezelf wel wat meer gunnen dan dat. Ga je vrienden of familie opzoeken.

Het bespreken van je scheiding en wat het met je doet kan heel heilzaam zijn. Pak er een glaasje wijn bij en maak van je hart geen moordkuil. Vraag om een knuffel en of ze je af en toe eens bellen of dat ze je uitnodigen voor het avondeten. Alleen zijn en jezelf zielig vinden heeft zeker zijn plek na een relatiebreuk, maar probeer daarna echt de fijne mensen in je leven op te zoeken. Gedeelde smart is halve smart!

Geniet van de tijd met jezelf en ga nieuwe dingen ondernemen

Probeer de intentie uit te zetten om ook echt te genieten van deze tijd en jezelf opnieuw uit te vinden. Staat er iets op je bucketlist? Doen!

Dit is ook bedoeld om de activiteiten op te vangen die je met je ex partner deed. Anders kan je gaan zwelgen in de emoties en nu doorbreek je dat patroon om op die momenten jezelf een positieve ervaring te gunnen.

Door nieuwe activiteiten en andere dingen te proberen en te ervaren, ga je het gevoel krijgen dat er veel meer aan de horizon is dan je in eerste instantie dacht. Sterker nog, je gaat je afvragen waarom je dit niet eerder gedaan hebt?

Je creëert hiermee een nieuw stuk positieve identiteit en dit zal je ook je zelfvertrouwen een enorme boost geven.

creeer ankers en copingsmechanismes

Creëer ankers en coping mechanismen om met moeilijke momenten om te gaan

Ankers kunnen overtuigingen en intenties zijn die je van te voren met jezelf afspreekt. Dat je op het moment dat je het moeilijk krijgt je bijvoorbeeld gaat opruimen, naar de stad gaat of even gaat schilderen.

Kwa gedachtens, overtuigingen en intenties zou je een lijst kunnen maken hoe je zelf wilt zijn, als er een bepaalde gedachte, emotie of gedrag komt. Je weet zelf wat het beste werkt bij jou, maar zorg in ieder geval dat het anker een positieve is, anders ga je niet vooruit.

Als je aan deze ankers en coping mechanismen houd creëer je voor jezelf rust en controle en vooral die controle kan heel fijn voelen, omdat je in het proces van de scheiding en de emoties die erbij komen kijken vaak het idee hebt dat je de controle totaal verliest. Gebruik dus je ankers!

Probeer te sporten

Sporten is zo heilzaam tegen alle negatieve emoties die we ervaren dat het heel heilzaam voor het rouwproces is. Het laat je beter en positiever denken en voelen. Het kan zelfs een shift geven in je perspectief na een goede sportsessie. Eerst was je man of vrouw een piep%*# en nu snap je het wat beter. Verder hoef ik er niet veel over te vertellen, omdat je waarschijnlijk zelf wel weet hoe goed het voor je is.

conclusie
Conclusie

Zelfvertrouwen opbouwen na een scheiding is een vak apart. Je hebt het gevoel dat heel je zelfbeeld aan diggelen is en in sommige gevallen is dat ook zo. Het begint met het accepteren van de situatie en dat heeft even tijd nodig. Je zal zien dat in het proces van rouw en het actief streven naar acceptatie van de relatiebreuk er al snel meer rust zal komen.

Geef jezelf de tijd om alles te verwerken, maar blijf ook niet de hele tijd met chips en cola op de bank zitten. Ga eropuit en ontdek kanten in jezelf waarvan je nog niet eerder wist dat ze er zaten. Dit geeft een enorme boost aan het zelfvertrouwen en als je de tips ook nog opvolgt die ik hier heb neergeschreven zal je proces een stuk sneller gaan. Ik wil je in ieder geval veel succes en sterkte wensen met je gehele proces!

In verbindende groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

I will help you is een website gecreëerd door Lucas van wateringen en de opzet is om zoveel mogelijk mensen te begeleiden in hun persoonlijke groei. Voor verdere vragen kun je altijd emailen.

Contact mij: contact@Lucasvanwateringen@gmail.com

@2022 – By I will help you. All Right Reserved. Designed and Developed by Lucas van wateringen

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info