Home Zelfvertrouwen Hoe kom ik van mijn onzekerheid af? + Power tips

Hoe kom ik van mijn onzekerheid af? + Power tips

by Lucas van Wateringen

Als je op zoek bent naar manieren om van een laag zelfbeeld of onzekerheid af te komen, dan is deze post van vandaag iets voor jou! Een laag zelfbeeld betekent een laag zelfvertrouwen. Een laag zelfvertrouwen betekent een onbevredigend leven.

En dat accepteren we hier bij treesoflife.nl niet! Ik zal je 17 tips laten zien die je zullen helpen om van een laag zelfbeeld af te komen  en het blijvend te vergroten (samen met je zelfvertrouwen).

1. Verbeter jezelf

Een no-brainer. Je hebt een laag zelfbeeld omdat je gelooft dat je nergens goed in bent. Wanneer je jezelf begint te verbeteren en nieuwe dingen leert, zul je merken dat je niet zo slecht bent – ook jij kunt ergens goed in zijn!

Voortdurende zelfverbetering vergroot je geluk, maakt je bewuster van je sterke en zwakke punten en laat je vooral zien dat je bijna alles kunt bereiken wat je maar kunt bedenken.

Begin je reis met zelfverbetering door een aantal slechte gewoontes kwijt te raken en nieuwe te creëren. Succes en permanente levensverandering hebben alles te maken met gezonde gewoonten.

2. Weg met je onzekerheden

Nog een no-brainer. Veel mensen worstelen met een laag zelfbeeld, simpelweg omdat ze erg onzeker zijn. Als gevolg hiervan denken ze dat ze minder zijn aan andere mensen die niet zoveel angsten hebben.

De waarheid is dat iedereen ergens bang voor is. De sleutel is om ondanks angst door te leven en constant je angsten onder ogen te zien.

Het is makkelijk gezegd en begrijp ook als het even niet lukt, maar als je dingen vermijdt waardoor je je verlegen voelt, maak je jezelf nog huiveriger. Je voelt je daardoor steeds onzekerder en je gevoel van eigenwaarde neemt af. Stop deze vicieuze cirkel – ga je angsten onder ogen. Dat is de enige manier om van dit probleem af te komen!

3. Bereik meer gemoedsrust

Als je constant gestrest bent, heeft dit gevolgen voor alle aspecten van jouw leven – en vooral je gevoel van welzijn en eigenwaarde. Hoe kun je je zelfverzekerd voelen als je investeert in nietszeggende dingen of activiteiten?

Bereik meer gemoedsrust door meer tijd in de natuur door te brengen, te leren mediteren, spirituele/zelfontwikkelings boeken te lezen, een pauze te nemen en ergens heen te reizen. Je kunt niet 24/7 werken zonder een burn-out te krijgen.

4. Zorg voor een ondersteunende sociale kring.

Vrienden en familie kunnen je een zeer zelfverzekerd persoon maken of je naar beneden halen en je een rotgevoel geven. Hoewel je je eigen gezin niet kunt kiezen, kun je mensen identificeren die jou een slecht gevoel geven en hen vermijden.

Hetzelfde geldt voor vrienden (het verschil is dat je ze kunt kiezen). Denk eraan om je vrienden verstandig te kiezen – ze hebben een grote impact op u. Als het negatieve mensen zijn, hebben ze een negatieve invloed op je leven. Als ze positief zijn, zullen ze een positieve invloed hebben op uw leven.

Het is een noodzakelijke stap op weg naar een gelukkig, zelfverzekerd leven!

sporten onzekerheid

5. Ga sporten

Sporten verandert niet alleen uw lichaamsbouw, maar ook uw mentaliteit. De beste voorbeelden zijn bodybuilding, extreme sporten en duursporten zoals hardlopen. Bij het sporten komen endorfines (die gevoelens van euforie opwekken) vrij.

Ze zorgen ervoor dat je je gelukkiger en positiever voelt. Als jij je vaak somber voelt, komt dat waarschijnlijk doordat je geen enkele vorm van lichamelijke activiteit uitvoert. Ga sporten en wees actief!

6. Leer jezelf kennen

Kent jij je sterke en zwakke punten? Zo niet, dan is de kans groot dat u uw zwakke punten overschat en uw sterke punten onderschat. Maak een lijst van al uw sterke punten en al uw zwakke punten. Je zult merken dat je goed bent in een paar verschillende dingen – dit zijn je sterke punten die je mag beter maken.

Je zult ook merken dat je een paar onvolkomenheden hebt – dat is oké, iedereen heeft ze! Je kunt ze proberen te elimineren, maar je moet je eerst realiseren dat die paar tekortkomingen je niet tot een persoon maken die minder is dan anderen.

Daarna, kan je ze gaan verbeteren, om minder onzekerheid te voelen.

7. Verander je leven wezenlijk

Als geen van de hierboven genoemde methoden (1–6) werkt, dan betekent dit dat je waarschijnlijk een grote verandering in je leven nodig hebt en moeilijke beslissingen moet nemen. Soms is er geen andere manier om je leven te veranderen dan het volledig te transformeren.

Verander van baan (of start een bedrijf), ga naar een andere plaats (zelfs een ander land), verander je sociale kring en je dagelijkse gewoonten. Analyseer je leven en noteer alle dingen die je erin wilt aan brengen.

Bedenk nu wat je moet doen om ze te bereiken. En creëer dan jouw nieuwe perfecte leven!

8.Vergeef het verleden.

Als jouw onzekerheden zijn gevormd door een familielid of een autoriteitsfiguur die jou bekritiseert, erken dit dan. Begin ze dan te vergeven. Begrijp dat ze werden gedreven door hun eigen onzekerheden en worstelen met hun eigen demonen.

Ze gedragen zich onvolmaakt, maar we doen het allemaal. Ze hadden niet gelijk in wat ze deden, maar je kunt het toch begrijpen. En vergeef ze hun slechte gedrag, want vasthouden aan wrok helpt je niet. Laat het verleden gaan, stap voor stap.

Vergeet niet: Vergeven doe je voornamelijk voor jezelf, niet voor de ander

9.Accepteer jezelf helemaal.

Pauzeer en voer een zelfevaluatie uit. Let op de verschillende delen van jezelf, zowel je lichaam als je innerlijke zelf, die je niet leuk vindt.

Bekijk deze delen van jou eens en kijk of je ze liefde kunt sturen. Zie ze als de onvolmaakte delen van jou die ze zijn, die liefde verdienen, zoals een vriend die onvolmaakt is ook liefde verdient.

Bedenk hoe je deze onvolmaakte vriend zou behandelen, en wees hetzelfde voor deze vriend. Geef jezelf zekerheid, geef jezelf mededogen en compassie.

Omarm al je delen, de nobele stukjes, de enge stukjes en vooral de lelijke stukken in jezelf en zie de schoonheid erin. Ze maken je tot wie je bent, en ze zijn geweldig.

zelfvertrouwen

10.Oefen zelf goedkeuring.

Als je merkt dat je de goedkeuring van iemand anders, hun lof en aandacht, hun likes en retweets wilt … pauzeer, en vervang dat in plaats door zelf goedkeuring. Je kunt de macht van anderen wegnemen door jezelf goed te keuren, als je die eigenschap eigen maakt.

Je hebt alleen de goedkeuring van jezelf nodig. Dat betekent niet dat je geen verbinding met anderen of liefde wilt, maar je kunt van anderen houden en door hen geliefd worden, terwijl je ook zelf goedkeuring en eigenwaarde hebt. Accepteer jezelf volledig en houd van jezelf. En dat is eigenlijk alles wat je nodig hebt, de rest volgt dan automatisch.

11. Stop met vergelijken.

Een vergelijking van jezelf met hoe anderen eruit zien, wat ze doen, waar ze op reis zijn, hoeveel plezier ze hebben… is nooit een nuttige vergelijking, en het schaadt je eigenwaarde, of in ieder geval, het kan.

Als je iemand anders ziet, die het heel goed heeft, beschouw hem dan als iemand waarvan je het hem gunt dat hij tevreden en succesvol is. Wees blij dat ze plezier hebben, wees blij met hun successen.

Ze zijn op een heel ander pad dan jij, net zoals jij ook. Iedereen heeft zijn eigen pad en er leiden meerdere wegen naar Rome. Wens iedereen het beste, maar zie hoe goed je het zelf doet en vier je succes op alles facetten van het leven.

Extra tip: Als je wilt vergelijken, vergelijk jezelf dan met wie je gisteren was, of vorige week. Ben je nu beter? Ben je gegroeid? Zo niet, probeer het dan aan te passen, zodat je dadelijk een steeds betere versie van jezelf creëert.

12.Ontwikkel vertrouwen in het moment.

Begin tijdens al deze oefeningen een vertrouwen in jezelf te ontwikkelen dat het goed met je gaat. Ontwikkel een vertrouwen dat op het moment dat een situatie zich zal ontvouwen, alles goed zal komen voor de winst van iedereen.

Dit ontwikkelt zich in de loop van de tijd, door kleine voorspellingen te doen over het moment (“Dit moment komt wel goed”) en vervolgens te kijken of de voorspelling uitkomt.

Op een gegeven moment krijg je steeds meer vertrouwen in het moment en in elke situatie en gaat je onzekerheid weg.

13. Stop met te zeggen dat je onzeker bent.

Deze stap is een belangrijke: als je momenteel bezig bent om aan jezelf te werken – met name je gevoel van veiligheid – werk je in wezen aan het veranderen van je verhaal.

Dit is onmogelijk als je jezelf nog steeds bestempeld als “een onzeker persoon” of zelfs maar herhaaldelijk nadenkt over je vele valkuilen op het gebied van vertrouwen. Als je de gedachten eenmaal hebt herkend, geef dan tegen-gedachten om je onbewuste opnieuw te programmeren, dan kun je het gedrag gaan veranderen.

14. Twijfel aan je onzekerheid.

De tweede stap is het creëren van afstand tussen jezelf en deze gevoelens. Hoewel ze kunnen lijken alsof ze van jezelf komen, zijn ze in feite een externe aanwezigheid – een die je kunt analyseren, onderzoeken en uiteindelijk kunt elimineren of veranderen.

Begin te begrijpen dat uw twijfels in feite uw diepste angsten zijn, die zich manifesteren en ronddwalen als werkelijke meningen. het zijn gedachten, niet perse waarheden. Ze hebben geen kracht tenzij je die aan hen geeft.

Probeer zoveel mogelijk je gedachten te observeren. Oefen dit zoveel als je kan op een ontspannen manier en voel hoe ze zichzelf ontkrachten.

15. Benoem je innerlijke criticus.

Nee, geen naam als “Dave” of “Susanne” (hoewel dit absoluut kan), maar identificeer en observeer die gedachten wanneer ze in jouw zelfbewustzijn beginnen in te dringen. Als je naar een foto van jezelf kijkt met je partner en je begint te denken: “Anderen zijn zoveel aantrekkelijker dan ik, ik wed dat mensen merken en zich afvragen waarom we samen zijn …” stop dan onmiddellijk en besef dat DAT is het geluid van je innerlijke criticus, en niet die van je eigen gedachten, die van je partner of die van iemand anders.

16. Praat en voed je innerlijke criticus opnieuw op.

Hoewel dit voor de meeste mensen grappig in de oren klinkt. Carl Gustav Jung, de briljante psychiater, wist al dat er allerlei ‘’ik-jes’’ verborgen zit in ons onderbewustzijn.

Je kunt ze psychologische entiteiten noemen met wie je kunt communiceren. Dus als je alert bent en je innerlijke criticus kunt identificeren, voer dan gewoon een gesprek met hem of haar.

‘’Denk je echt dat ik het niet kan? Ik weet dat ik het kan. Het zou voor mij nuttig zijn als je zou helpen en me zou steunen in plaats van mijn onzekere gedachten te geven’’.

Vaak is hij het niet meteen eens, maar na verloop van tijd kun je het opvoeden en wordt het een vriend. Dat zou geweldig zijn toch? Je innerlijke criticus transformeren naar je eigen persoonlijke topcoach.

Maar heb er wat geduld mee. Dit kost tijd. Geef het minstens zes maanden om het verschil te zien, Hoewel je kleine veranderingen al snel kunt voelen.

17. Verbeter de innerlijke communicatie met jezelf

Eén van de beste manieren om niet meer onzeker te zijn is het beseffen dat hoe we praten tegen onszelf kunnen veranderen.

Eigenlijk is het in theorie best simpel: Spreek tegen jezelf, zoals je tegen je beste vriend zou praten. Tja, klinkt makkelijk, maar we zijn zo gewend, om onszelf regelmatig te bestraffen en kritisch toe te spreken.

Geef het daarom ook wat tijd, om het echt te veranderen, maar zodra je al de kleine verbeteringen voelt, zal het je zeker meer inspireren om het vaker te doen.

Als je mijn tips hierover opvolgt, gaat er zeker iets voor je veranderen.

Heb vertrouwen.

Wees blij,

Lucas

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

I will help you is een website gecreëerd door Lucas van wateringen en de opzet is om zoveel mogelijk mensen te begeleiden in hun persoonlijke groei. Voor verdere vragen kun je altijd emailen.

Contact mij: contact@Lucasvanwateringen@gmail.com

@2022 – By I will help you. All Right Reserved. Designed and Developed by Lucas van wateringen

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info