Home Zelfvertrouwen Onzekerheid overwinnen met deze 9 tips

Onzekerheid overwinnen met deze 9 tips

by Lucas van Wateringen

Als je erg onzeker bent dan kan dat een flinke aanslag zijn op je leven. Je gaat vaak niet meer naar gezellige feestje, een partner vinden lijkt ook een te grote uitdaging en je hebt het gevoel dat er geen toekomst voor jou is weggelegd.

Met andere woorden; je leven is lamgelegd, terwijl het leven juist bedoeld is voor groei en zeker ook genieten. De vraag wordt dan meer: Hoe kan ik mijn onzekerheid overwinnen?

Ik ga met deze uitgebreide tips en adviezen jou helpen minder onzeker te zijn en zodat je weer extra kan genieten van het leven en hoe het ook alweer voelt om met zelfvertrouwen het leven te beleven.

Lees je mee?

laat je gedachtes los

Geloof niet elke gedachte die in je opkomt

We hebben heel vaak het idee dat gedachten van ons zijn en vooral ook dat elke gedachte waar is die we denken. Niets is minder waar! Als er iets betrouwbaars is, dan zijn het wel gedachten.

Onthoud dat voordat je een oplossing probeert te vinden voor een probleem er eerst een probleem moet zijn. En waar wordt een probleem gecreëerd? Precies in het denken. En waar bestaat een probleem uit? Juist een kluwen aan gedachten, overtuigingen en verhaallijnen.

Zou dat probleem er ook zijn als je er niet aan gedacht had? Nee, dat had er niet geweest? Nu hoor ik je haast denken? Maar wat is er dan nog over? Wat er nog over is is je gevoel identiteit en je harts energie en in die lagen kun je ook nog gaan groeien.

Nu zullen de gedachten wel gewoon doorgaan hoor, alleen je staat nu voor de keuze om ze niet meer te geloven. Als er dus een onzekere gedachte komt, hoef je deze gedachte alleen maar gade te slaan en het weer voorbij te laten gaan.

Op een gegeven moment gaat het weer rustiger worden in je hoofd en gaat de onzekerheid weg. Daarvoor komt in de plaats rust, stilte en blijheid. Geef het even de tijd voordat je hoofd rustiger wordt en blijf er mee oefenen.

Counter je onzekere gedachte voor zelfverzekerde gedachten

Soms kan het niet geloven van je eigen gedachten een brug te ver zijn voor sommige mensen en soms is het zelfs zo dat er zoveel onzekere gedachten zijn, dat je eigenlijk eerst het denken moet gaan trainen en de onzekere gedachten gaan ombuigen.

Neem als stelregel: Voor elke onzekere gedachte die ik krijg, plaats ik twee zelfverzekerde gedachten terug. Want je onderbewuste kent haast alleen de onzekere gedachten en zal deze voorlopig ook blijven geven, Het kent immers niet beter.

Maar bij elke zelfverzekerde gedachte die je er tegenover zet, zal langzaam je emotionele bankaccount gevuld worden. Het zal dus ook op een gegeven moment zelfverzekerde gedachtes geven. Je moet je wel beseffen dat dit een tijd kan duren, maar elke counter gedachten kan al verlichting geven en hoe zelfverzekerd jij je voelt. Probeer het maar uit!

Praat met je innerlijk kind
Praat met je innerlijk kind

Veel onzekerheid kan je pas echt overwinnen als je aan de slag gaat met je innerlijk kind. Want veel van onze trauma’s gebeuren in ons jonge leven en als die trauma’s niet goed zijn verwerkt, dan leeft het trauma voort als een psychologische entiteit. Je zou kunnen zeggen dat je innerlijk kind of kinderen (meestal zijn het er meer) pas weer integreert in jezelf als het zich gezien, erkend en veilig voelt, of tot wasdom is geworden.

Dit betekend dus ook dat je eigenlijk een ouder word voor je innerlijke kinderen en ze mag toespreken als een liefdevolle, assertieve ouder die ze adviseert en vraagt hoe het met ze gaat.

Want, je kan dus echt met deze stukjes van je psyche communiceren. Op het moment dat er een onzekere gedachte bij je opkomt of een beeld, vraag je dan altijd af, wat zou ik fijn vinden hoe er tegen mij gepraat wordt als ik dat kind zou zijn (en dat ben je op dat moment)

Als het driftig is wat doe je dan? Als het verdrietig is wat doe je dan? Of misschien angstig? Wat de emotie ook is wees een geduldige, begripvolle en liefdevolle ouder. Precies wat jij op dat moment niet kreeg, maar wel nodig had. Een agressief of driftig kind werkt assertiviteit weer beter, maar dat moet je even uitproberen en uitoefenen.

Je zal zien dat als je aan de slag gaat met dit innerlijk kind jouw onzekerheid al snel minder gaat worden. Meestal duurt het even, maar ben bij mezelf al tegen gekomen dat het al met 5 minuten gedraaid kan zijn. Het komt ook meestal altijd terug, totdat -net zoals een goede ouder- je bij het kind blijft totdat het zich veilig en volwassen voelt.

Hierbij een algemene innerlijk kind meditatie:

Accepteer je onzekerheid als je onzeker voelt

Dit voelt altijd als iets wat tegen je natuur in gaat, maar eigenlijk is het andersom. Op het moment dat jij je onzeker voelt, mag je dat gewoon toelaten. Want dat is precies hoe jij jezelf op dat moment voelt en hoewel dit spannend kan zijn is dit wel een daad van zelfliefde en zul je beetje bij beetje minder onzeker gaan voelen over je eigen onzekerheid.

Want als je er tegen blijft vechten, dan wordt het groter en word je nog nerveuzer. Je kan ook altijd even tegen iemand zeggen dat je wat nerveuzer of onzeker bent. De meeste mensen accepteren dat wel, omdat veel mensen weten wat onzeker zijn is. En voor de mensen die het niet accepteren, is het een les in zelfliefde en dat jij je niet beter voordoet als een ander.

Deze signalen van zelfliefde die je geeft aan jezelf zullen beetje bij beetje je zelfbeeld en zelfvertrouwen vergroten, zodat je minder onzeker wordt en zelfs je onzekerheid kan overwinnen.

Probeer te stoppen met vergelijken

Probeer te stoppen met vergelijken

Jezelf vergelijken met anderen is killing voor je zelfvertrouwen. Het gras is altijd groener bij de buren dan bij jezelf, althans zo kan het lijken. In werkelijkheid heeft iedereen zijn pad te bewandelen en vanuit een uitgezoomd perspectief is iedereen even ver, alleen het pad is anders.

Fouten maken of ergens in blijven hangen horen hier ook bij. Sterker nog, zonder fouten is er geen groei. Geniet daarom van de fouten die je maakt en stel jezelf de vraag wat je hiervan kan leren en zie hoe je hiervan kan groeien.

Want als je veel vergelijkt dan zal je het idee hebben dat je vaak fouten maakt, niet oké bent of niet waardig genoeg bent. Maar niet is minder waar. Op het moment dat je deze zogenaamde onvolkomenheden als groeikansen gaat zien, dan groeit je toekomstperspectief en is er niet zoveel reden meer om te vergelijken.

Daarnaast mag je scherp zijn met wie je volgt op social media. Mensen die te veel bling, bling verkondigen of gewoon simpelweg negativiteit, ontvolg die gewoon. Probeer in de plaats daarvan mensen te volgen die je inspireren op een goede manier.

Zoek de stilte op

Zoek de stilte op

Er werkt niets zo goed tegen kwellende gedachten als de stilte. Onzekerheid wordt vaak gecreëerd, door oude trauma’s, het overgebleven gevoel daarvan en de gedachten die daaruit voortkomen.

Alleen stilte heeft bepaalde kwaliteiten. Het is niet alleen de afwezigheid van geluid. Het is echt een aparte dimensie in het Hier en Nu. Deze kwaliteiten, zoals blijheid, innerlijke vrede en helderheid kunnen deze gedachten transformeren naar meer positieve gedachten.

Maar hoe doe je dat precies. Het is belangrijk om niet te veel moeite te doen, als in niet proberen te forceren in het Nu te komen, want elke extra weerstand haalt je uit het Nu.

Wat je zou kunnen proberen is om met je aandacht naar je lichaam te gaan. Ik zelf gebruik meestal mijn benen. Zolang jij je aandacht op je benen houd, dan zal je merken dat je automatisch meer in het Nu komt en dat de gedachten minder worden. De gedachtens zullen ook elke keer terug proberen te komen in allerlei vormen, om je weer uit het Nu te halen. Observeer ze maar en haal je aandacht weer terug in en naar je benen.

Op een gegeven moment ga je steeds meer momentum krijgen na beoefening en zul je meer in het Nu komen en dan kun je steeds meer de kwaliteiten van het Nu ervaren eentje daarvan is stilte, die je gedachtes over onzekerheid kan overwinnen.

Zorg eerst goed voor jezelf
Zorg eerst goed voor jezelf

Onzekerheid heeft ook vaak te maken met te weinig zelfliefde. In de stilte in het Nu is liefde en zelfliefde altijd vertegenwoordigd. Dus het Nu is altijd een goede optie. Maar wat als dat nog even niet goed bereikbaar is? Dan is goed voor jezelf zorgen een goede manier om zelfliefde te ontwikkelen.

Je geeft jezelf en het onderbewuste elke keer een nieuw signaal dat je van jezelf houd door dingen te doen die dat reflecteren. Bij elke herhaling zal je zelfliefde worden versterkt, maar zal je jouw onzekerheid minder worden.

Wat zijn de dingen waar je tegenaan loopt als we praten over situaties, dingen of handelingen die juist zeggen dat je niet van jezelf houd? Ben je teveel met andere bezig? Maak je je huis niet goed schoon? Zeg je te veel ja tegen anderen? Hoe is je persoonlijke verzorging? Als je dit soort dingen aanpakt, zul je steeds meer zelfliefde genereren en zal de onzekerheid minder worden.

Zeg niet elke keer dat je onzeker bent

Zeg niet elke keer dat je onzeker bent

Soms is het krachtig om te zeggen dat je onzeker bent. Het geeft juist een bepaalde mate van zelfvertrouwen weer als je dat durft te zeggen. En hoewel dit een optie is, zeggen veel onzekere mensen dat ze onzeker zijn en dan vooral intern in hun eigen hoofd.

Op deze manier stuur je elke keer het signaal naar je denkgeest en onderbewuste dat je een onzeker iemand bent. Het onderbewuste zal er dan ook voor zorgen dat jij je vaak onzeker zal gedragen, omdat het jou suggesties zal volgen. Want het onderbewuste is volgzaam naar jou toe.

In plaats daarvan is het beter om te zeggen: Ik krijg steeds meer zelfvertrouwen. Je impliceert hiermee dat je nog wat onzeker bent, maar dat je steeds meer zelfvertrouwen krijgt en dat je er naar toe werkt Je gebruikt ook het woordje onzeker niet meer, maar het woord zelfvertrouwen. Dit zal je onderbewuste ook oppikken en je zal merken dat het onderbewuste je gaat helpen om je meer zelfverzekerd te gaan voelen.

Als je het nog niet hardop durft uit te spreken, spreek het dan in ieder geval innerlijk hardop in je hoofd, deze woorden zullen dan vanzelf op een gegeven moment uit je mond komen. Ook dit is weer een goede tip die voor veel mensen werkt als jij je onzekerheid wilt overwinnen.

Conclusie onzekerheid overwinnen

Conclusie onzekerheid overwinnen

Onzekerheid is geen walk in the park en als je weinig onzeker bent is het soms moeilijk voor te stellen wat mensen met een extreme onzekerheid elke dag kunnen ervaren.

Toch is het niet zo dat je het allemaal maar moet ondergaan, want er zijn zeker wil tools en tips die je kunnen helpen bij je onzekerheid te overwinnen. Neem rustig de tijd voor deze tips en tools, want verandering dat duurt even.

Je kan wel al snel de effecten ervan gaan voelen en dat geeft inspiratie om ermee door te gaan. Ik wens je veel succes met het overwinnen van je onzekerheid en blijf vertrouwen dat je het kunt.

Zelfverzekerde groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info