Home Persoonlijke Ontwikkeling Zenuwachtig Gevoel Weghalen + Tips

Zenuwachtig Gevoel Weghalen + Tips

by Lucas van Wateringen

‘’Als je zenuwen eenmaal bedaard zijn, gaat er een nieuwe wereld voor je open’’

Zenuwen gaat altijd gepaard met stress en in deze huidige tijd ontkom je er haast niet aan je even gespannen te voelen.

Toch zijn er een paar methodes die zenuwen, emoties en stress snel kunnen weghalen. Voor 9 van de 10 mensen werkt het, dus laten we snel aan de slag gaan.

Lees je mee?..

oorzaken zenuwachtig gevoel

Wat veroorzaakt een zenuwachtig gevoel?

Er zijn een aantal zaken die door elkaar lopen als je een zenuwachtig gevoel hebt. De belangrijkste die we hier gaan noemen is weerstand tegen de emoties die je voelt. Vaak zijn er onverwerkte emoties in je lichaam en geest, waarbij als je getriggerd wordt (bepaalde woorden, etc) jouw onderbewuste dit opvangt en een signaal geeft aan het brein en lichaam dat er weer gevaar is.

Omdat dit vaak een zeer onprettige ervaring was en het gevoel op dit moment opkomt, willen we natuurlijke wijs dit gevoel niet erkennen en duwen we dit weg. Dat wegduwen noemen we ook wel weerstand (tegen de natuur in) en veroorzaakt spanning en zenuwen die soms moeilijk onder controle zijn te houden.

Maar niks is minder waar. Ik ga je hieronder wat tips geven hoe je hiermee om kan gaan en hoe je zelfs dingen uit het verleden kan helen met een paar simpele technieken en oefeningen.

weerstand

Herken dat je weerstand uitoefent

Nu lijkt dit logisch, maar als je snel van je nervositeit af wilt, dan bied je eigenlijk al weerstand tegen ‘’dat wat is’’. Het is alsof je een pan met water laat koken, maar constant de deksel op de pot doet, gegarandeerd dat het een zooitje wordt in de keuken, omdat het water er nou eenmaal uit moet!

We hebben dit vooral van onze opvoeders geleerd, vaak indirect werden onze emoties veroordeeld als kind en we oogsten hiervan nog steeds de nadelen. Het belangrijkste is dan ook om eerst even te herkennen dat je daadwerkelijk weerstand hebt tegen dit gevoel. Hoe logisch dat ook is, het houd dat gevoel wel in stand. Vaak gebeurt het ook heel subtiel, waardoor het lastig is te herkennen.

Soms is het herkennen van je eigen weerstand al voldoende om het te verminderen en soms zelfs weg te halen. Door de herkenning valt de weerstand weg en dan kan het zijn dat de emotie zich ontlaad vaak via huilen.

Maar als dat nog niet lukt, kan je met de volgende oefening je nervositeit verminderen en soms zelfs weghalen.

Omarm je emotie en nervositeit

Omarm je emotie en nervositeit

Dit is een techniek of tool die niet zo bekend is bij psychologen en therapeuten. Dat is zonde en jammer, want deze tool heeft mijn halve leven geheeld.

Het werkt als volgt: Wanneer je dat zenuwachtige gevoel beleeft, omarm dat gevoel dan alsof het je eigen kind is. Op een bepaalde manier doe je dat ook. Volgens de bekende psycholoog Carl Gustav Jung was hij er van overtuigd dat we onbewuste delen van onszelf in onze onderbewuste meedragen. Ik kan alleen maar zeggen, dat dat voor mij klopt.

Want op het moment dat jij dat gejaagde of nerveuze gevoel hebt, is er eigenlijk een kind van jou in paniek in het onderbewuste. Ze noemen dit ook wel het innerlijke kind. En wat doe je met een kind die in paniek is, boos is, verdrietig of angstig? Die neem je in je armen totdat het zich getroost, gezien en veilig voelt.

Op het moment dat je dat gevoel voelt, voel je de plek aan waar dat gevoel het ergste is. En meestal is dat ergens rond je buikstreek of ergens in het bovenlichaam. Zoals je met je bewustzijn je teen of je handen kan voelen, ga je met dat bewustzijn naar de streek die het meest nerveus aanvoelt en pak je het beet en omarm je dat gevoel.

Je kan je voorstellen dat je de jij van 5,10,25 jaar geleden vastpakt en omarmt. Als het goed voelt om te communiceren met jouw kind is dat alleen maar goed. Want, ja, je kan inderdaad communiceren met dat onderbewuste stuk in jezelf.

Doe dit een minuut of 5 a 10 en je zal zien dat het een wereld van verschil uitmaakt. Probeer daarna een positieve prikkel aan dat gevoel te geven, zoals een rustige wandeling, een mooie film of op bezoek gaan bij vrienden.

Die positieve prikkel is bedoeld om het bewuste, maar ook het onderbewuste een signaal te geven dat het niet meer het verleden is, waardoor het nerveuze gevoel weggaat.

Het kan wel zijn dat dit gevoel nog vaker terug gaat komen, maar het zal met de tijd steeds minder en minder worden en misschien zeg je op een dag in dezelfde situatie; ‘’waar heb ik mij druk om gemaakt?’’

Maak een wandeling

Maak een wandeling

Zoals net al aangegeven is een wandeling in de natuur maken altijd heilzaam. Je doet dit het liefst na het omarmen, maar als je dat niet wilt kan een wandeling ook heilzaam zijn tegen een nerveus gevoel.

Waar de wind door de takken heen waaien, waar je wat blaadjes over het gras ziet gaan of waar de bijen van bloem tot bloem gaan. De natuur vertegenwoordigt onze natuurlijke natuur. Dat is zonder weerstand en in harmonie met zichzelf en de ander.

De natuur spiegelt dat in ons en soms kunnen we dat dan herkennen in onszelf, waardoor we weer rustig worden en er meer zelfacceptatie en berusting is.

koud douchen

Ga koud douchen

Ik snap het. Hoe kan dat nou goed zijn voor je? Ik denk dat als je nerveus bent, je ook niet zomaar een koude douche moet gaan nemen. Begin gewoon met een lekkere warme douche die al genoeg kan doen voor jouw nervositeit. Als je meer ontspannen bent, mag je langzaam de kraan naar de lauwe stand zetten.

Doe dit ook 1 of 2 minuutjes en probeer dan 1 a 2 minuten koud af te douchen. Als dat je niet lukt is 10, 20 of 30 seconden ook goed. Probeer maar eens te denken aan een nerveus gevoel als je onder een koude douche staat. Onmogelijk!

Daarnaast krijg je van een koude douche een dopamine boost die je ontspannen achterlaat na het douchen. Ook verlaagt het je hartslag met zo’n 10 tot 20 slagen per minuut, waardoor je minder vatbaar bent voor stress. Ik zou adviseren om het elke dag te doen. Dan ben je dat nerveuze gevoel ook voor en zal het zich minder manifesteren in je dagelijks leven.

Conclusie

Conclusie

Veel mensen denken dat je een nerveus gevoel niet zomaar kan weghalen. Meestal is dat niet zo en dat is voor bijna ieder mens, ook voor mensen met psychische problemen. Vooral de techniek van het omarmen kan een nerveus gevoel al snel doen verminderen en soms zelfs weghalen voor dat moment.

Je heelt daarmee niet alleen je geraaktheid in dit moment, maar ook uit je verleden. Je past dus eigenlijk zelf-therapie toe met een simpele en krachtige techniek. Hopelijk kan je nu snel jouw nervositeit de baas.

Ontspannende groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info