Home Stress Stress om weer te gaan werken + Tips hoe je er mee omgaat

Stress om weer te gaan werken + Tips hoe je er mee omgaat

by Lucas van Wateringen

Het is niet verwonderlijk als je stress ervaart als je (weer) moet gaan werken. De angst voor het onbekende wat in veel mensen zit draagt bij aan de onzekerheid die je voelt als je moet gaan werken.

Daarnaast is voor veel mensen de sociale interactie met nu nog vreemde collega’s een erg spannend moment. Gelukkig heb ik goede tips voor je, waardoor je makkelijker en misschien wel feilloos door je eerste werkweek gaat.

Lees je mee?

Stress om weer te gaan werken + Tips hoe je er mee omgaat

Tips als je weer moet gaan werken

Of het nou nieuw werk is of bestaand werk waarvan je even weg was, blijven de tips het grootste deel hetzelfde, want het werkt in beide situaties. Hieronder dan ook de tips.

Accepteer je emoties

Het is doodnormaal om wat nerveuzig, onzeker en wat angstig te voelen. Het is immers (weer) een nieuwe situatie en dan brengt voor de meeste wat stress met zich mee.

Er is wel iets belangrijks wat je kan doen, om de stress te verminderen. Dat is namelijk het accepteren van wat je in dit moment voelt. En dat is nog helemaal niet zo makkelijk, omdat veel mensen gewend zijn hun emoties weg te stoppen.

Alleen op het moment dat je dat nerveuze of onzekere gevoel gaat wegstoppen bouw je druk op in je emotionele systeem, als een kokende pan, waarbij je de deksel op de pan blijft drukken. De emoties worden vaak alleen maar sterker, waardoor je de emoties nog intenser gaat ervaren.

Accepteren en je emotie omarmen is de oplossing hiervoor. Pak dat gevoel maar even beet en wees er even bij. Je zal merken dat het al wat rustiger wordt en soms zelfs weggaat. Als het aanwezig blijft accepteer die emotie dan en voel je comfortabel met het feit dat je die emotie nu hebt en misschien zelfs wel even blijft.

Want elk gevecht tegen een emotie, maakt hem sterker. Toch zal je zien dat in de meeste gevallen de emotie rustiger wordt als je die accepteert en omarmt.

Wees goed voorbereid

Wees goed voorbereid

Soms kunnen er ook spanningen en stress ontstaan als je afvraagt hoe bepaalde dingen gaan lopen. Dit is zowel in sociaal opzicht als op het werkvlak. Oefen in je hoofd bepaalde gesprekken en zorg ervoor dat je je zelfverzekerd opsteld in die gesprekken in je voorstellingsvermogen. Maak de situaties in je hoofd op de manier hoe jij het graag zou zien en ervaar hoe dat voelt voor jou.

Dat zelfverzekerde positieve gevoel wat je nu ervaart, daar mag je even voor een paar minuten op focussen, zodat het sterker wordt. Je kan hier ook al een paar weken van te voren mee beginnen, zodat dat gevoel extra goed in je systeem gaat zitten.

Op het werkvlak betekent dat gewoon op alles goed voorbereid zijn, zodat je niet voor onnodige verrassingen komt te staan. Je weet beter als ik, wat voor soort dingen dat zijn.

Focus je op het positieve

Focus je op het positieve

Als we stress ervaren en de emoties die daaruit voortkomen is ons brein gauw geneigd om de toekomstige situatie alvast negatief in te vullen. Dat is ook niet zo wonderlijk, want door de emotie die je voelt, denkt het brein dat het in gevaar is. Logischerwijs, zal het dan ook voor eventuele ‘’gevaren’’ gaan zoeken.

Het probleem hiermee is, dat veelal van die zogenaamde gevaren vaak invullingen zijn van het brein. Het is daarom belangrijk om je daar bewust van te zijn en elke negatieve invulling die het brein schetst een positieve invulling te geven. Je kan het vergelijken met een computer die je programmeert, die doet wat jij daar invoert.

Alleen deze computer is jouw onderbewuste en met de tijd (soms al meteen) zal het positieve invullingen geven, waardoor je ook zelfverzekerder naar je nieuwe werk gaat. Sowieso is deze oefening leerzaam door je hele leven heen.

Heb vertrouwen in plaats van controle

Heb vertrouwen in plaats van controle

Dit is ook zo’n levensles waar je je gehele leven wat aan hebt. Omdat we al die negatieve emoties ervaren, willen we er zo snel mogelijk vanaf. Het is logisch, maar zoals net al beschreven maakt dit de situatie alleen maar erger. Ook is het een manier van controle willen uitoefenen, terwijl emoties juist vrij willen zijn en op deze manier hoef je ze maar even te ervaren.

Er is een betere manier! Heb vertrouwen! Want als je vertrouwen hebt, wat wil je dan nog controleren? Je gaat er immers vanuit dat het goed komt met jou en de situaties waar je eventueel in komt. Hoe meer je dit oefent, hoe meer vertrouwen je krijgt in het leven en in jezelf.

Je zou even je linkerhand op je hart kunnen leggen en rustig naar je adem gaan. Je kan dit liggend of zittend doen. Volg langzaam je ademhaling voor een minuut of twee en voel al de zachtheid in je emoties en geest. Spreek de intentie uit, dat je vertrouwen in het leven en in jezelf hebt en ga langzaam in en uitademen door je hart heen. Tijdens het in en uitademen stel jezelf voor op momenten dat je jezelf zelfverzekerd voelden of de momenten dat het leven je liet zien dat er veel vertrouwen was. Wat voel je nu? Als het goed is, krijg je steeds meer vertrouwen in je systeem.

Als je te weinig van dit soort momenten hebt ervaren in je leven, dan is ieder positieve ervaring goed genoeg om het vertrouwen te gaan voelen.

Wees aandachtig en attent voor je nieuwe collega’s

Wees aandachtig en attent voor je nieuwe collega’s

Iedereen vind het fijn om gezien en gehoord te worden. Dit geldt voor jou en jouw (nieuwe) collega’s. Daarom is het goed om wat extra aandacht en betrokkenheid te tonen bij je nieuwe collega’s. Je bevordert snel een gevoel van samenhorigheid en collegialiteit.

Je collega’s zullen je sneller waarderen en opnemen in de groep. Ik plaats hier wel een kanttekening bij; blijf wel gewoon jezelf! Mensen voelen als het gespeeld is en dan kan het tegen je gaan werken, maar een beetje extra aandacht en betrokkenheid bij anderen kan een wereld van verschil maken.

Onzekerheid en nervositeit mag

Onzekerheid en nervositeit mag

Vaak hebben we het idee dat mensen onze nervositeit en onzekerheid niet accepteren. In enkele gevallen zijn er idd mensen die daar zelf niet goed mee kunnen omgaan. Toch, wat echt belangrijk is; accepteer jij die emotie? Want hoe meer jij dat gevoel er laat zijn en het accepteert van jezelf, hoe meer andere dat dan ook gaan accepteren.

Maar nogmaals, dit draait wel helemaal om jou, niet op een egocentrische manier, maar op een manier dat je ook de minder leuke kanten van je persoonlijkheid accepteert, oftewel zelfacceptatie. Zolang jij eraan werkt om dat te accepteren en dat op een gegeven moment lukt, dan maakt het niet meer uit wat die ander zegt en kan je vrijer leven.

Ga wandelen de avond of ochtend voor het werk

Ga wandelen de avond of ochtend voor het werk

Soms is het best wel moeilijk, ondanks deze tips om jezelf te bedaren. Ga dan in de natuur wandelen en trek daar rustig een uur voor uit. Wandelen kan iets magisch doen. Alsof het de gedachten en emoties zo uit je systeem blaast en je weer geaard en energiek achter te laten.

Je kan dit s avonds doen of s ochtends, maar het liefst beide. Je begint dan met frisse en positieve energie aan je nieuwe avontuur!

Conclusie

Naar nieuw werk gaan, of na een calamiteit je oude collega’s weer zien kan iets heel uitdagends zijn. Niet iedere situatie is hetzelfde, net zoals elk persoon verschillend is.

Het is daarom ook goed deze tips mee te nemen als je naar nieuw werk gaat, om zo deze nieuwe situatie naar je hand te zetten. Ik weet zeker dat als je deze tips opvolgt je met veel minder nervositeit, onzekerheid en stress naar je nieuwe werk gaat.

Ik wil je in ieder geval heel veel succes wensen en weet zeker dat je het goed gaat doen.

Hartelijke groet,

Lucas van wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info