Home Stress Hoe word je stressbestendig? Tips en Oefeningen

Hoe word je stressbestendig? Tips en Oefeningen

by Lucas van Wateringen

Als je het moeilijk vind om met spanningen en stress om te gaan wil je uiteraard weten hoe je stressbestendig wordt.

De theorie is vrij makkelijk, maar in de praktijk kost het wel wat werk en soms ook ontleren van bepaalde gedragingen.

Eén ding weet je wel zeker, ondanks dat het wat werk gaat worden, je hebt het wel zelf in de hand en dat is altijd een lekker gevoel.

Lees met me mee en ontvang tips die jou stressbestendig gaan maken.

Wat is stressbestendig zijn?

Je kan van jezelf zeggen dat je stressbestendig bent als je onder grote druk of spanning staat, je hetzelfde blijft presteren en gedragen en deze prikkels zo verwerkt dat je er de dagen erna weinig of geen last van hebt.

Hoe weet je of je stressbestendig bent?

Als je stressbestendig bent blijf je goed presteren, overzicht houden en je gedrag blijft nagenoeg hetzelfde, ondanks dat de druk hoog is. Je verwerkt de prikkels en de stress snel en hebt hier hooguit een paar dagen voor nodig.

Waarom ben ik niet stressbestendig?

De verschillende soorten druk vanuit de maatschappij, overheidsinstanties, sociale media zijn overal aanwezig. Het beïnvloedt je zo erg, dat er bijna constante druk op de psyche is en dat er te veel stress in het psychische en fysieke systeem ontstaat. Hierdoor wordt je als persoon kwetsbaarder en ben je minder stressbestendig.

Daarom vind ik het een goed idee om je tips mee te geven om meer stressbestendig te worden.

Kijk minder tv, kranten en social media

Kijk minder tv, kranten en social media

Een eerlijk verhaal belicht de verschillende kanten. Je ziet ook zelden iets positiefs op het journaal. We zijn er gewend aan geraakt en soms zelfs verslaafd aan die negativiteit. Maar, hoe normaal is het eigenlijk dat we dit veels te veel tot ons nemen?

Ga een kind maar s ochtends bij het wakker worden en bij het naar bed gaan een eng verhaal voorlezen. Ze zullen slecht en angstig slapen en hun dag zal ook vaak angstig en onplezierig zijn.

Dit kind kan je zien als een onbevlekte geest of psyche, maar bij constante blootstelling aan negativiteit zal ook bij de volwassene de negativiteit zijn intrede doen.

En negatieve emoties maken je psyche en lichaam zwakker en misschien uiteindelijk wel ziek. Juist ook, omdat de psyche hiermee zwakker wordt, zul je minder bestand zijn tegen stress.

Zorg er dan ook voor dat je de geest of psyche een goed dieet geeft, net zoals je bij je eigen kind zou doen. Voer het positiviteit, liefde, compassie en dat soort positieve kwaliteiten.

Het zal je geest sterker maken, omdat je een stevige basis hebt, die vanuit liefde komt en zul je ook stressbestendiger worden.

Zoek de stilte op

Zoek de stilte op

Stilte is iets wat de meeste mensen zien als de afwezigheid van geluid. Echter dit is niet helemaal het geval. In stilte zit ook een gevoels element in. Stilte kan je ‘’horen’’ en voelen. Voor mij is dit een spirituele dimensie, omdat je blijkbaar hoort en voelt met ander soort zintuigen.

Deze stilte is helend als je stress uit je lichaam en geest wilt bannen. Stilte is overigens overal helend voor. Je zou kunnen gaan mediteren om die stilte te vinden, maar stilte zit in je en bij het observeren van je gedachtens en emoties in elke situatie kan je in contact komen met die stilte.

Soms tijdens een mooie wandeling in het bos, of na een goed gesprek met een goede vriend, of misschien na een lekker rondje hard rennen.

Het belangrijkste om stilte te vinden is om in het Nu te leven. Dit doe je doorgaans door je gedachte en emoties te observeren en het voelen van je lichaam als anker voor het nu te gebruiken.

Ga stap voor stap je uitdagingen aan.

Ga stap voor stap je uitdagingen aan.

Stress hebben heeft vooral te maken met de hoeveelheid negatieve gedachtes en emoties die we hebben de gedurende dag. Veel van die gedachtens gaan over situaties die je zou moeten afhandelen, maar nog niet altijd doet.

Dit zorgt voor een internalisering van je belevingswereld en ook vaak voor een veroordeling naar jezelf, omdat je je uitdagingen niet aangaat. ‘’Ik had dit tegen hem moeten zeggen’’, ‘’ de volgende keer ga ik dit wel doen’’’, ‘’Waarom kan ik dit niet, ik doe dit altijd fout’’

En zo zijn er tal van voorbeelden van gedachtens en emoties die een mens heeft als je onder stress staat. Door niet in contact te komen met de wereld buiten je, door de uitdagingen niet aan te gaan, gaat wat je naar buiten moest brengen in je innerlijke belevingswereld leven.

Dit zorgt voor een meer kwetsbare psyche en maakt je minder stress bestendig. Op het moment dat je stap voor stap je uitdagingen aangaat, zal je zelfvertrouwen groeien en zal de geïnternaliseerde belevingswereld, minder worden en zal van negatief, meer positiever worden. Uiteraard maakt deze positiviteit en het gezonde zelfbeeld wat je hebt gemaakt zorgen dat je meer stressbestendig wordt.

Let op je voeding, Geen suikers en zetmelen.

Let op je voeding, Geen suikers en zetmelen.

Ik volg vaak dokter Mark Heyman van clevelandclinics en vertelt vaak dat suikers en zetmeel sneller voor angst en depressie zorgen. Volgens hem, als je de onderzoeken er op naleest en vooral de onderzoeken skipped die vanuit de voedselindustrie komen dan ontstaat er snel een goed beeld wat gezond voor ons is en wat niet.

Suiker en zetmeel is op psychisch en emotioneel vlak niet gezond voor ons en zal dus ons systeem verzwakken. Hoe zwakker we zijn, hoe slechter we tegen stress kunnen.

Daarnaast is een dieet van biologisch vlees, veel groenten, zaden en noten en gezonde vetten een dieet die zorgt voor vitaliteit en gezondheid. We zullen dus ook meer stressbestendig zijn als we een gezond dieet hebben.

Wordt een sociaal super dier

Wordt een sociaal super dier

Er is bijna niks zo goed voor onze psyche en wellbeing als sociaal bezig zijn met mensen waar we ons goed bij voelen. Zeker in de corona tijd heeft ons sociaal leven een flinke klap opgelopen en hoe voelt dit?

Het is wel duidelijk hoe belangrijk een fijn sociaal leven voor ons is om de stress, spanning en druk van het alledaagse leven aan te kunnen. Je moet daar namelijk een stabiele en veilige basis voor hebben, die je mede in een sociaal leven kan vinden.

Ga dus langs bij vrienden of kennissen en heb een goed gesprek met een wijntje erbij. En als je alleen bent, kijk of er in jouw buurt een mogelijkheid is om koffie te drinken met mensen die ook alleen zijn. In de meeste gemeenten zijn er van dit soort initiatieven. Probeer een hobby te vinden of een activiteit die je leuk vindt, maar tegelijkertijd waar je dit in groepen doet.

Gevoel van verbinding en vriendschappen met andere mensen geven jou de juiste basis om om goed met stress om te kunnen gaan.

Blijf in beweging

Blijf in beweging

Stress is haast geen match tegen goede beweging of sport. Daarnaast blijkt uit onderzoeken dat de hippocampus resistent kan worden tegen endorphine. Dat is het hormoon dat dat geluksgevoel geeft na het sporten.

Gelukkig is dit stuk van het brein (overigens het hele brein) plastisch en niet statisch. Wat betekent dat de resistentie ook weer in remissie kan gaan. Met ongeveer 3 x in de week sporten lift je deze resistentie weer op en kan je weer volop genieten van de gelukshormoontjes die worden aangemaakt tijdens het sporten.

Wat ook gebeurt tijdens het sporten is dat er een neurale groeihormoon wordt geproduceerd, genaamd BDNF (Brain-Derived Neurotrophic Factor) Dit is een groeihormoon voor de hersenen en je kan het vergelijken als mest voor de planten, alleen is dit voor het brein.

De BDNF groeihormonen zorgen ervoor dat de hippocampus weer ontvankelijk wordt voor endorphines en andere stoffen om dit stuk van de hersenen weer optimaal te laten functioneren.

BDNF speelt daarom ook een belangrijke rol in het geheugen, leervermogen, maar nog belangrijker in emotieregulatie. Wanneer het reguleren van emoties makkelijker wordt en je voelt je hierdoor beter, dan komt stress minder snel binnen, maar negatieve emoties worden ook minder snel gecreëerd en ervaren. Zo heeft stress minder vat op je en als je stress ervaart, zal deze sneller verwerkt worden.

Aard jezelf

Aard jezelf

Vroeger was aarden wat je meer in spirituele krijgen hoorde, maar na de documentaire van Clint Ober, grounded is dit veranderd. Ze kunnen nu wetenschappelijk meten wat er gebeurt.

In de documentaire zie je een schokkend fragment dat een oudere dame die een vorm van reuma heeft de gratis aardings spullen terug geeft aan de documentairemaker. Hij had ze namelijk gratis uitgedeeld om te kijken wat het met de mensen zou doen.

Alleen wat hij niet verwacht had dat mensen ze zouden komen terug brengen. Waarom zou dat zijn denk je? Deze mevrouw was namelijk te bang dat ze haar uitkering zou verliezen, omdat het te goed met haar ging. Dit geeft alleen maar aan hoe krachtig aarden kan werken.

Oefening: Loop met blote voeten over de aarde of iets wat met de aarde in contact staat. Doe dit een minuut of 20 en voel hoeveel minder stress je hebt.

Mentale oefening: Ga rustig zitten op een stoel of ga op bed liggen. Bedenk en voel dat er twee flexibele buizen of slangen uit de zolen van je voeten komen en trek ze door de aarde heen, voel de verschillende lagen van de aarde, totdat je bij de kern van de aarde komt. Stel je een rood-bruin of wit licht voor bij de kern van de aarde.

Trek deze energie en kleur bij een inademing door de slangen of buizen weer door de zolen van je voeten naar binnen in je hele lichaam. Doe deze zelfde energie en kleur weer bij een uitademing door de buizen en slangen weer terug aan de aarde geven. Doe dit zo’n 2 tot 5 minuten en je zal oprecht een ander gevoel in je hebben en minder stress ervaren.

Je kan dit preventief of tegen acute stress gebruiken.

eer acceptatie en ga voorbij de weerstand

Leer acceptatie en ga voorbij de weerstand

Dit klinkt counterintuitive voor de meeste mensen. Want de meeste mensen denken dat ze moeten vechten om vanuit de wilskracht sterker te moeten worden en hoewel dat zeker een plek heeft afhankelijk waar de persoon zich bevindt op zijn pad, is dit in dit geval niet de bedoeling.

Ik heb het hier over overgave en acceptatie. Wat mensen veel stress geeft is dat ze tegen situaties, personen en ideeën blijven vechten om het te veranderen. Alleen vaak gaat dat niet. Je komt er meestal achter dat je het helemaal niet kan veranderen en krijg je les in hoe je meer bescheiden kan zijn en het los te laten.

Probeer te werken aan acceptatie en soms aan zelfacceptatie. Probeer echt in te zien dat je bepaalde dingen gewoon niet kan veranderen en probeer daar vrede mee te hebben. Meestal is dit wel een proces en heeft voor heftige situaties even tijd nodig.

Maar dit is wel een les die je je hele leven kan gebruiken, want hoe meer je acceptatie hebt in je systeem hoe minder weerstand er zal zijn in de vorm van negatieve emoties en je dus minder last hebt van stressgevoeligheid.

Leer los te laten
Leer los te laten

Dit is iets wat veel mensen ontzettend lastig vinden en ik ook nog wel eens van tijd tot tijd. Het is meestal wat na de acceptatie komt. Het is daarom ook noodzakelijk dat je het eerst leert te accepteren, waardoor je het later los kan laten.

Soms merk je dat het terug blijft komen en soms wordt het vanzelf losgelaten, omdat je echt het inzicht en besef hebt gekregen dat het is zoals het is. Alleen wanneer dit niet helemaal zo is, kan je ook bewust en actief gaan loslaten.

Dat betekend in de praktijk dat een terugkerende emotie wordt omarmt om die emotie te verzachten en de gedachtes worden geobserveerd en weer losgelaten. Ook dit weer kan even een proces zijn, omdat je gewend bent geraakt om het altijd zo te doen. Blijf ondertussen ook ontvankelijk om inzicht in de situatie te krijgen, om het proces van loslaten te versnellen.

Hoe meer je loslaat en of dit nou personen, situaties of herinneringen zijn, hoe minder bagage je meeneemt het Nu en in de toekomst. Dit betekend dus ook dat je stabieler wordt en je steeds beter gaat voelen en natuurlijk komt dit je stressbestendigheid ten goede.

conclusie stressbestendig zijn

Conclusie

Stressbestendig worden is vaak een process. Hoewel je de eerste ervaringen al kan ervaren met deze oefeningen en tips.

Vaak is stressbestendig worden gedeeltelijk preventief handelen, maar ook de rust en stilte in jezelf en om je heen opzoeken. Vanuit die rust en ontspannenheid kom je vaker in het zenuwstelsel die vanuit ontspannenheid werkt en ook daarvan uit zal je stress beter kunnen opvangen en verwerken.

Vaak gaat stressbestendigheid ook over hoe ga ik met gedachtens en emoties om, want veel stress komt daar vandaan. Hopelijk na deze tips kan je daar beter mee omgaan. Ik wens je veel succes met het worden van een stressbestendig persoon.

Ontspannende groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

I will help you is een website gecreëerd door Lucas van wateringen en de opzet is om zoveel mogelijk mensen te begeleiden in hun persoonlijke groei. Voor verdere vragen kun je altijd emailen.

Contact mij: contact@Lucasvanwateringen@gmail.com

@2022 – By I will help you. All Right Reserved. Designed and Developed by Lucas van wateringen

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info