Home Stress Kan Stress diarree veroorzaken? Tips en Oplossingen

Kan Stress diarree veroorzaken? Tips en Oplossingen

by Lucas van Wateringen

Het lichaam is gemaakt om te reageren op stress en angst. Wanneer je gestrest of angstig voelt doet het zenuwstelsel cortisol en adrenaline in je bloed pompen om je de energie te geven voor een vecht of vlucht reactie.

Zeker als de stress meer chronisch is en vaak ervaren wordt door het lichaam, dan kunnen er allerlei fysieke ongemakken zijn, eentje daarvan is diarree door stress.

Laten we eerst diarree definiëren en daarna kijken hoe het komt dat je soms diarree krijgt van stress. Als dat eenmaal duidelijk is dan kunnen we kijken of er tips en oplossingen zijn om de diarree te verminderen.

Lees je mee?…

stress en diarree

Het verband tussen diarree en stress?

Stress en de darmen zijn meer verbonden dan de meeste mensen over het algemeen denken. Stress geeft prikkels naar de spieren en daarmee dus ook prikkels naar de spieren in de darmen. Omdat deze prikkels nu meer onnatuurlijk gaan bewegen wordt het voor de darmen moeilijker om schadelijke bacteriën eruit te filteren.

Het immuunsysteem gaat dan een handje helpen en zorgt voor ontsteking prikkels om de bacteriën op te ruimen. Echter wanneer de stress te lang aanhoudt of er een acute stressaanval is, wordt er diarree gecreëerd doordat het immuunsysteem te veel ontstekingsprikkels maakt en wordt het te veel voor de darmen en de diarree is het gevolg.

Een andere veel voorkomende factor (vaak in combinatie) die zorgt dat je door stress diarree krijgt is de hormonale prikkels die het lichaam, zoals huiduitslag krijgt, wanneer er stress ervaren wordt.

Er wordt een significante hoeveelheid cortisol en adrenaline in het bloed en het lichaam gepompt, waardoor de hersenen een signaal afgeven aan de darmen om de stoelgang in de dikke darm te verhogen. Ook hier is de diarree weer het gevolg van.

Hoe stop je diarree?

Het is het meest waarschijnlijk om het onderliggende probleem aan te pakken en dat is de chronische stress zelf. Je kunt mijn blogpost lezen hoe word je stressbestendig en daar proberen om zoveel mogelijk van je stress af te komen.

Mocht dat in het acute geval nou niet lukken dan heb ik verschillende tips die kunnen helpen je diarree te verminderen. Lees maar even mee.

Huismiddeltjes tegen diarree

1 Rijstwater

Pak 1 kopje rijst en doe daar twee kopjes water bij. Zet de rijst aan de kook en en laat het tien minuten koken. Je kan de rijst gewoon bewaren om het later op te eten.

Het vocht wat hier vanaf komt noemen we rijstwater. Naast het hydraterend effect van het rijstwater vocht heeft rijstwater een bindend effect op het spijsverteringskanaal en kan dus je ontlasting wat dikker maken.

2. Probiotica en Zuurkool

In veel gevallen is de darmflora ook niet helemaal op orde bij de meeste mensen. Zeker als je kijkt wat we eten en de ongezonde stoffen die daarin zitten. Daarnaast is veelvuldig medicijngebruik ook niet gunstig voor onze darmflora.

Hoewel we het hier over stress hebben, kan het nooit kwaad om extra probiotica te slikken. Je kunt dit doen in de vorm van supplementen, maar je kan bijvoorbeeld ook je eigen zuurkool maken, of zure uitjes. Hier zit natuurlijke probiotica in en zou kunnen helpen bij je ontlasting. Het is in ieder geval sowieso gezond om meer probiotica te nemen.

brat dieet

3. Het BRAT dieet

Dit dieet is speciaal ontwikkeld om je ontlasting te verdikken. Het stelt ook niet zo heel veel voor, maar het kan wel helpen bij diarree. BRAT staat voor: Bananen, rijst, appelmoes en toast.

Dit dieet is effectief omdat het rijk is aan veel zetmeel en weinig vezels. Het zal de ontlasting dikker maken, zonder dat je heel ingewikkeld hoeft te doen.

Daarnaast is het een heel licht dieet en dat is goed, zodat je de darmen niet verder irriteert. We hebben net al kunnen lezen dat stress de darmspieren onrustig kunnen maken en bij dit BRAT dieet, zal dit veel minder het geval zijn.

4. Drink genoeg water met wat himalaya of keltisch zeezout

Als je diaree hebt verlies je natuurlijk ook genoeg vocht in je lichaam en er bestaat dan zelfs een kans op uitdroging. Elke keer als je diarree afscheid verlies je ook belangrijke mineralen zoals chloride, natrium en meerdere mineralen. Om dit tegen te gaan is het goed om af en toe een glas water te drinken en daarin wat zeezout op te lossen. Hier zitten kleine hoeveelheden mineralen in en zal een klein beetje helpen tekorten aan te vullen.

voedsel wat je niet moet eten

Voedsel wat je niet moeten eten als je diarree hebt of wilt voorkomen

Het kan helpen om voedingsmiddelen te vermijden die het maagdarmkanaal kunnen irriteren of onder druk kunnen zetten, zoals:

  • vettig voedsel
  • pittig eten
  • voedingsmiddelen die kunstmatige zoetstoffen bevatten
  • voedingsmiddelen met een hoog fructosegehalte

Sommige artsen raden aan om zuivelproducten te vermijden, omdat ze diarree bij sommige mensen kunnen verergeren. Hoewel het algemene bewijs voor deze claim beperkt is, moeten mensen met lactose-intolerantie deze producten vermijden.

Conclusie

Stress diarree is meestal een aandoening die na enkele dagen overgaat. Er zijn wat huismiddeltjes die kunnen helpen je ontlasting te verdikken.

Uiteindelijk is het wel zo dat het onderliggende probleem van stress aangepakt moet worden om zodat stress geen diarree meer kan veroorzaken.

Als de diarree nou te lang aanhoudt, ga dan gewoon even naar de dokter en laat het even nakijken.

Stressvrije groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

I will help you is een website gecreëerd door Lucas van wateringen en de opzet is om zoveel mogelijk mensen te begeleiden in hun persoonlijke groei. Voor verdere vragen kun je altijd emailen.

Contact mij: contact@Lucasvanwateringen@gmail.com

@2022 – By I will help you. All Right Reserved. Designed and Developed by Lucas van wateringen

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info