Home Persoonlijke Ontwikkeling Zelfacceptatie Oefeningen en Tips

Zelfacceptatie Oefeningen en Tips

by Lucas van Wateringen

Je hoort wel eens van anderen;’’Joh accepteer jezelf nou eens’’. Dat is natuurlijk makkelijk gezegd als je niet in hetzelfde schuitje zit. Je wilt vaak wel, maar weet alleen niet hoe…

Ik kan je gerust stellen, dit weten de meeste mensen niet. Dus ten opzichte van andere mensen hoef je jezelf niet minder te voelen. De één heeft meer zelfacceptatie en de andere is beter om zijn eigen onzekerheden te verbergen.

Toch wil ik met jou een paar belangrijke punten en oefeningen over zelfacceptatie doornemen, zodat het makkelijker voor je word om jezelf goed te navigeren in deze wereld.

Eerst nog even wat kleine vraagje over zelfacceptatie die veel mensen zich stellen. Lees je mee?

Zelfacceptatie oefeningen en Tips

Wat betekent jezelf accepteren?

Jezelf accepteren betekent dat je voor de volle 100% je goede, maar ook vooral je slechte kanten accepteert. Daarnaast accepteer je ze niet alleen, je houd ook van die kanten. Hierdoor zal je een compleet mens worden en zal zelfacceptatie het resultaat zijn

Hoe leer je jezelf te zijn?

Door elk moment van zelfafwijzing te observeren en langzaam toe te werken naar zelfacceptatie. Hoe meer je de afwijzing ombuigt naar zelfacceptatie ga je inzien hoeveel er is om van jezelf te houden. Een persoon die volledig van zichzelf houdt, mag er volledig zijn van zichzelf en is dus ook helemaal zichzelf

observeer je gedachtens en emoties

Observeer je gedachten, gedragingen en herinneringen en buig ze om

Je kent het wel. Je komt in een situatie en ja hoor, weer die vervelende gedachten dat mensen tegen me zijn en ik word weer verlegen of angstig. En zo kunnen er tal van situaties en persoonlijke gedachtens zijn die je tegenhouden helemaal jezelf te zijn.

Het is belangrijk om te beginnen om thuis zo’n ‘’vervelende’’ situatie terug te halen naar boven en ermee te gaan oefenen. Het eerste wat je zou willen doen is accepteren dat je die gedachtens en gedragen hebt in dat moment. Want, de weerstand tegen dat gevoel en deze gedachtens maken het erger. Het zijn jouw gedachtens en ze afwijzen betekend zelfafwijzing.

Probeer dus eerst met dat gevoel en die gedachtens comfortabel te worden. Dit heeft wel wat tijd nodig, want je doet het al zolang anders.

Als je eenmaal wat comfortabeler bent met het accepteren van dat gevoel en die gedachtens, ga je tegen jezelf zeggen tijdens het observeren: ‘’Ik ben goed zoals ik ben en ik hou van mezelf’’. Deze affirmatie is eigenlijk een startteken om de situatie te gaan veranderen, maar is ook een signaal naar het onderbewuste, die je bij elke keer van het uitspreken van deze zin, ook mee zal gaan dat je nu jezelf accepteert. Maar ook dit heeft tijd nodig. Voel in ieder geval de prettige ervaring die het kan geven.

Na de affirmatie, ga je de situatie veranderen in je fantasie. Wat zou ik zeggen als ik mezelf wel accepteer? Hou zouden mensen reageren? Hoe zou ik me gedragen?. Probeer jezelf dat voor te stellen totdat het lukt. Je zal merken dat er best wat weerstand kan zijn en dat het moeilijk lukt. Dat is je onderbewuste en die weet niet beter, maar bij herhaling wordt het beter.

Probeer dit een keer of 10 uit en herhaal dit 1 a 2 keer per dag. Hoe reageer je erop? Als het goed is krijg je steeds meer zelfvertrouwen. Je kan daarna deze oefening gaan toepassen in de echte situaties en beetje bij beetje je gedrag en gedachtens gaan veranderen. Bekijk na een maand of 3 hoe zo’n vervelende situatie nu voor je is. Waarschijnlijk stukken minder!

Wees als een vriend voor jezelf

Wees als een vriend voor jezelf

Zijn we niet gewend elkaar af te straffen of te oordelen over anderen? Het is dan ook niet zo vreemd dat we dit ook doen bij ons zelf. Juist als we het moeilijkst hebben, worden we nog bozer op onszelf.

Juist dan is het belangrijk om jezelf lief toe te spreken en ook juist op de momenten waarbij je het eigenlijk niet lukt, maar toch doet. Daar maak je de winst! Het onderbewuste is gewend geraakt aan de veroordelen en de terechtwijzingen, maar elke keer als je jezelf weer lief toe spreekt, heel je dat stuk in jezelf wat vroeger ook werd terecht gewezen en werd veroordeeld.

Ook dit heeft tijd nodig om het te veranderen, maar alleen al de intentie hebben dat je lief wilt zijn voor jezelf is al helend en is een vorm van zelfacceptatie.

accepteren goedekanten maar ook je slechte kanten

Accepteer je goede kanten, maar nog meer je ‘’slechte’’

Goede karaktereigenschappen zijn vaak makkelijk te accepteren. We lachen wat, we zijn vriendelijk en helpen graag een handje mee. Maar wat gebeurt er als we jaloezie, haat of walging voelen? Tja, dan wordt het een stuk lastiger en soms voelt het als iets dat onmogelijk is te accepteren.

Ook hier geldt weer; hier is de grootste winst te behalen! Op momenten waar je denkt het niet te kunnen en je doet het toch, vindt er heling in je systeem plaats en draai je een gewoonte om.

Als je bijvoorbeeld jaloers bent, dan laat je dit eerst toe dat het zo is en dat het ook prima is om even dat gevoel te hebben. Daarna omarm je het gevoel in stilte, als een klein kind die je even liefdevol beet houdt.

Je zal zien dat het al snel rustiger wordt en het kan zijn dat je een traantje laat. Op dat moment zal de jaloezie kleiner worden. Als je denkt het ergste gehad te hebben, probeer dan even een positieve prikkel toe te voegen, zoals wandelen, een lunch buiten te deur of even af te spreken met vrienden.

Die positieve prikkel is bedoeld, dat je niet in het gevoel blijft hangen, maar ook een signaal naar het onderbewuste dat je een patroon doorbreekt. Je kan ook nog gaan zwelgen in het gevoel en dat kan het erger maken.

Probeer het maar eens uit. Hoe meer je je eigen gevoel accepteert en er van gaat houden, hoe sneller er zelfacceptatie zal zijn.

Durf kwetsbaar te zijn

Durf kwetsbaar te zijn

Dit kan echt een groot obstakel zijn voor mensen. We hebben helaas veel van onze opvoeders geleerd dat onze gevoelens er niet mochten zijn. “stel je niet zo aan’’ of ‘’mannen huilen niet’’ of ‘’wees eens dankbaar, doe niet zo boos’’. Voor veel mensen op het eerste gezicht iets onschuldigs, maar met voortschrijdend inzicht weten we nu dat het wel degelijk iets doet met hoe we met onszelf omgaan.

We leren hiermee dat onze emoties er niet mogen zijn en als we die wel hebben, kunnen we onszelf hierom veroordelen. Dit is immers ook hoe het ons is aangeleerd; met veroordeling.

Daarna als we in situaties komen dat we die emoties in het moment voelen, kunnen we eroverheen gaan walsen en gaan we onze eigen emoties onderdrukken. Hierdoor krijg je een opstapeling van emoties die onze geest beïnvloeden. We raken ook steeds kwetsbaarder doordat we onze emoties niet uiten en we gaan disbalans voelen.

Het is daarom belangrijk om in contact te komen met onze kwetsbaarheid of onze opgeslagen emoties en de angst en veroordeling die daar overheen ligt.

De intentie om je meer kwetsbaar op te stellen is het belangrijkste begin hierin. Je mag ook helemaal voor jezelf bepalen hoe ver je hierin gaat elke keer, als de intentie maar hetzelfde blijft.

Hoe meer je van jezelf laat zien en dat is niet alleen met emoties, maar alles wat jou als jou maakt, zorgt ervoor dat je minder kwetsbaar wordt. Waarom? Omdat de angst voor je innerlijke kwetsbaarheid minder wordt en je meer controle krijgt over je emoties.

Daarnaast geef je ook het signaal naar je geest en onderbewuste dat kwetsbaarheid op dit moment oké voor je is. Je hebt er geen oordeel over of je hebt de intentie om dit niet te veroordelen. Dit signaal kan een gevoel van zelfacceptatie en zelf-liefde geven, deze twee gevoelens gaan ook hand in hand.

Conclusie en aanvullende tips

Conclusie en aanvullende tips

Dit zijn mijn oefeningen en tips voor zelfacceptatie. Geef het voldoende tijd om het te laten veranderen, Je zal ook zien dat je jezelf nog steeds wel eens veroordeeld, als je een andere verwachting had. Veranderingen bewerkstelligen is meestal niet een kwestie van een paar weken, maar eerder maanden en soms zelf jaren. Je kan wel al de eerste positieve veranderen bemerken na een enkele oefening. Het kan al gelijk toekomstperspectief geven en motivatie om ermee door te gaan. Wees in ieder geval lief voor jezelf en probeer jezelf niet te veroordelen. Dit zijn al oefeningen op zichzelf. Veel succes!

Een accepterende groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

I will help you is een website gecreëerd door Lucas van wateringen en de opzet is om zoveel mogelijk mensen te begeleiden in hun persoonlijke groei. Voor verdere vragen kun je altijd emailen.

Contact mij: contact@Lucasvanwateringen@gmail.com

@2022 – By I will help you. All Right Reserved. Designed and Developed by Lucas van wateringen

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info