Home Zelfvertrouwen Zelfvertrouwen na Depressie + 3 Super Tips

Zelfvertrouwen na Depressie + 3 Super Tips

by Lucas van Wateringen

Als je een depressie hebt gehad kan dat enorme consequenties hebben voor je zelfbeeld en zelfvertrouwen.

Want veel depressieve mensen voelen weinig eigenwaarde, omdat ze voor hun gevoel veel fout doen en andere mensen tot last zijn.

Daarnaast hebben ze vaak te maken met trauma’s en daardoor hebben ze veel terugkerende gedachtens en emoties, waardoor dit lage zelfbeeld alleen maar bevestigd wordt.

Als je nog middenin de depressie zit of je wilt zelfvertrouwen opbouwen net na de depressie dan heb ik een aantal uitstekende tips voor je, die je zeker goed gaat doen.

Lees maar mee en ik ga er vanuit dat het wat met je doet.

Doorbreek je oude patronen
Doorbreek je oude patronen

Er is niks zo moeilijk als het doorbreken van je oude patronen als je in een depressie zit of net na een depressie. Vaak is je sokken s ochtends al aantrekken een moeilijk karwei op zich.

Maar het is zeker ook niet onmogelijk en eigenlijk ook noodzakelijk. Veel depressieve mensen hebben een sterke gewoonte en conditionering opgebouwd over het niet aangaan van bepaalde acties. Het meeste wordt ontweken, omdat het te zwaar voelt en er vaak de zin niet van wordt ingezien.

Het probleem met dit soort dingen is dat na de depressie deze slechte gewoontes er vaak nog inzitten en als je nog wel depressief bent, deze gewoontes bijdragen aan in de depressie blijven zitten.

Alleen niet alle depressieve mensen hebben door dat dit destructief is voor je zelfbeeld en zelfvertrouwen. Zelfs al heb je het idee dat het niet iets voor je doet, een vuile huiskamer geeft een signaal naar je onderbewuste dat je niet goed voor jezelf zorgt. Slecht eten door stress doet precies hetzelfde.

Het werkt allemaal mee aan een laag zelfbeeld en daarmee ook weinig zelfvertrouwen. Op het moment dat je die patronen gaat doorbreken, komt er een scheur in je lage zelfbeeld en kan er wat licht schijnen op wie je werkelijk bent. Patronen doorbreken gaan jou een nieuw gevoel van zelfvertrouwen geven, maar zal ook bij herhaling je depressie verlichten.

Welke 4 dingen je mag doen om die patronen te doorbreken

schoonmaken en opruimen

1 Opruimen en schoonmaken

Een van de belangrijkste dingen om dit soort patronen te doorbreken is opruimen en schoonmaken en onderschat alsjeblieft niet de krachtige werking hiervan op je zelfvertrouwen en welzijn.

Toch kan het in het begin extreem zwaar zijn als je nog in een depressie zit om hieraan te beginnen en vol te houden. Daarom is het goed om een intentie uit te zetten dat je elke ochtend als je uit je bed komt je bed op te maken. Dit geeft al een gevoel van zelfvertrouwen en als je s avonds weer naar bed gaat zie je dat je er zelf voor gezorgd hebt dat je bedje netjes is opgemaakt. Dit geeft weer een signaal naar je onderbewuste en je psyche dat je voor jezelf aan het zorgen bent en vervolgens krijg je door deze eigenzorg een gevoel van zelfliefde en zelfvertrouwen.

2. Goed eten en sporten

Als we depressief zijn zijn we geneigd om comfort food te eten, alleen wel vaak eten die erg ongezond is. Als je slecht voor jezelf zorgt krijg je uiteindelijk weinig zelfvertrouwen. Dit is zowel in de depressie als net na de depressie.

Breek hier het patroon dat je s ochtends met wat zoet fruit begint. Je kan vaak bij de supermarkt voor verpakte fruit bakjes vinden en dan heb je s ochtends al wat vitaminen, mineralen en wat vezels binnen en het smaakt nog lekker ook.

Probeer ook veel groentes te eten, want met al de gezonde voedingsstoffen die daarin zitten, zal je darmflora beter gaan functioneren en je gehele lijf zal het beter gaan doen. En dit is vooral belangrijk, omdat gezond eten bijdragen aan de hoeveelheid gelukshormoon’tjes die je krijgt aangemaakt en naar je hersenen gaan. Bijvoorbeeld 85% van de serotonine komt vanuit de darmen. Daarom is het ook belangrijk dat je darmflora er goed uit ziet.

Ik begrijp wel dat zo’n verandering te groot is om in één keer door te voeren en neem dus hier je tijd voor. Begin met een plan uit te werken wat je op dit gebied wilt doen en pak ze één voor één aan. Bijvoorbeeld probeer een week lang met fruit te beginnen en als dat lukt breid het dan met één nieuw voornemen uit.

pas je ritme aan
Pas je ritme aan

Net na een depressie of als je er middenin zit, is het ontzettend lastig om een goed ritme aan te houden. Vaak heb je ook nog het idee dat s nachts de meeste rust krijgt en zal je lang op blijven.

Het verstoord alleen wel je arcadisch ritme, want een natuurlijke buigende lijn is wanneer voor jou de beste tijd is om te gaan slapen. Meestal is dit rond 21.30 en 22.00 en slapen tot een uur of 07.00-07.30. Ga dit echt proberen dit te doen, want je gaat je zoveel beter voelen.

Je gaat hierdoor meer energie krijgen, maar ook de gedachtens en emoties zullen langzaam aan gaan veranderen en dit zal ook genoeg met je zelfvertrouwen doen.

keer herhalende gedachten patronen om
Keer herhalende gedachtenpatronen om

Als je depressief bent of je komt net uit een depressie, dan heb je vaak nog veel herhalende gedachten patronen. Nu kunnen we die sowieso al veel hebben, maar als je depressief bent, dan gaan ze vaak over het verleden en halen ze jou naar beneden.

Probeer goed op te letten als je weer een herhalende gedachten patroon hebt en zet daar een tegenovergestelde actie tegenover. Als je een soortgelijke gedachten hebt zoals ‘’ik ben het niet waard’’ laat dan een actie zien dat je het wel waard bent, zoals je huis opruimen, joggen of iemand een helpende hand aan te bieden.

Dit zijn allemaal signalen naar je onderbewuste die laten zien dat je wel degelijk iets waard bent. Heb je een gedachten over dat iemand je pijn deed fysiek of mentaal, wees dan extra lief voor jezelf en trakteer jezelf op iets waardoor je je goed gaat voelen en laat zien dat jij je eigen pijn kan troosten.

Want uiteindelijk gaat dit over jou en niet over de ander. Jij bent de enigste die echt wat aan je probleem kan doen. Het mooie hiervan is dat je dan ook de volledige controle hierover hebt, waardoor je er sneller uitkomt en meer zelfvertrouwen zal creëren.
heb meer zelfwaarderingGa jezelf meer waarderen en maak een plan

Depressieve mensen hebben vaak een laag zelfbeeld en vinden het ontzettend moeilijk om waardering voor zichzelf te hebben. Want, waarom zou ik? Ik doe toch niks echt goed? Althans zo wordt er vaak gedacht.

Schrijf eens voor jezelf op wat je zou willen bereiken en wat voor talenten je hebt of denkt te hebben? Als je dat opgeschreven hebt, ga dan eens goed voelen wat echt bij je past. Verbeeld je dat je dat werk of die hobby aan het doen bent en hoe voel je daar bij?

Als je er blij van wordt dan is dat een goede indicatie dat zoiets bij je past. Denk hier nog eens een week over na en ga er dan bij zoeken wat voor opleidingen, cursussen of boeken je moet gaan lezen om deze doelen te behalen.

Als je dat eenmaal hebt gedaan, maak je kleine, middelgrote en grote tussendoelen om dat specifieke doel te bereiken. Hoe groot uiteindelijk je doel is, maakt niet zoveel uit. Het is heerlijk om dromen te hebben en je kunt vaak meer als dat je in eerste instantie denkt.

Het is wel belangrijk om in het begin hele kleine haalbare doelen te stellen, zodat je ze ook echt bereikt en het zelfvertrouwen toeneemt. Hoe meer doelen je haalt, hoe meer toekomstperspectief er voor jou aan de horizon gloort.

En met toekomstperspectief en de groei als persoon die jij bent kan een enorme boost zelfvertrouwen geven en uiteindelijk heel veel zelfwaardering. Je kan zelfs dit nieuw herwinde zelfvertrouwen bij een nieuwe baan gebruiken. Probeer het maar eens. Het werkt echt.

accepteer je verlezen en kijk naar de toekomst

Accepteer het verleden en kijk uit naar de toekomst

Het is ook moeilijk om zelfvertrouwen te kweken als je alleen naar het verleden kijkt. Ik ga er dan vanuit dat je een verleden hebt waar je moeilijk naar kan kijken. Maar kijk er eens echt naar? Was het allemaal jouw schuld? Deed je ook niet wat je toen dacht dat het beste was? Of misschien niet, maar mag iemand ook niet gewoon (grote) fouten maken?

Probeer eens elke dag 5 minuten met een rechte rug op een stoel te zitten en doe je linkerhand op je hart. Ga rustig mee met de ademhaling en laat gedachten voorbij waaien als wolken aan de horizon. Als het goed is voel je je energie wat zachter en warmer worden en dit is een goed moment om naar één van die situaties terug te gaan die veel in je bewustzijn opkomt. Op het moment dat je die situatie ziet omarm dan het gevoel wat je krijgt en stuur die jongere jij liefde en compassie, zoals je bij je eigen kind zou doen als die in dezelfde situatie zit. Die zou je ook niet straffen of veroordelen toch? Probeer dit dan ook niet bij jezelf te doen.

Doe dit niet meer als 5 minuten en probeer dit elke dag te doen. Op een gegeven moment moet dat beeld in je hoofd en het daaraan gekoppelde gevoel anders gaan worden. Er komt een soort vergeving en troost in je en in die situatie. Er kunnen ook heftige gevoelens naar boven komen en die hoef je alleen maar te omarmen en weet dat je dat aan kunt. Met de tijd zal het beter worden en je krijgt het gevoel meer controle over de situatie te krijgen.

Zodra je meer controle krijgt, krijg je ook meer toekomstperspectief en dit zorgt natuurlijk voor een goede dosis zelfvertrouwen en zelfacceptatie.

conclusie

Conclusie

Depressie is echt geen grap en kan zeer heftig zijn. Zelfs als je net uit een depressie bent heb je vaak nog veel dezelfde gedragingen, patronen en gedachtens. Deze ondermijnen jouw zelfvertrouwen en dan is het moeilijk goed je leven op te pakken.

Als je het niet goed aanpakt kan je zelfs weer terugvallen in een depressie en faalangstig worden. Daarom hoop ik dat je deze tips opvolgt om ook echt uit de depressie te blijven.

Ondanks dat ik vind dat dit goede tips zijn en ik ze zelf ook gebruik toen ik depressief was of er net uit was, kan extra professionele hulp ook echt nodig zijn.

Ik zou zeggen probeer het uit en als het te weinig is, dan kun je altijd nog hulp inschakelen.

Een vrolijke en hartelijke groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

I Will Help You Logo

I will help you is een website gecreëerd door Lucas van wateringen en de opzet is om zoveel mogelijk mensen te begeleiden in hun persoonlijke groei. Voor verdere vragen kun je altijd emailen.

Contact mij: contact@Lucasvanwateringen@gmail.com

@2023 – By I will help you. All Right Reserved. Designed and Developed by Lucas van wateringen

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info