Home Zelfvertrouwen Onzekerheid Projecteren + Hoe ga je hiermee om?

Onzekerheid Projecteren + Hoe ga je hiermee om?

by Lucas van Wateringen

Als je weinig zelfvertrouwen hebt dan ben je geneigd snel je eigen emoties te projecteren op andere mensen. Je krijgt vaak veel kritiek door je negatieve houding en misschien vind je zelfs wel dat ze ergens een punt hebben.

Jij bent immers degene die er het meest last van hebt. Vandaag gaan we uitzoeken wat projecteren vanuit onzekerheid is en hoe je ermee om kunt gaan.

Lees je mee?

Wat is projecteren vanuit onzekerheid?

We maken allemaal wat mee als kind en we krijgen hierdoor onbewuste en bewuste overtuigingen. Als je eens te horen hebt gekregen van’’’Doe niet zo onzeker, zo gedragen mannen zich niet’’ dan neem je die overtuiging en de emotie daarachter over en plak deze projectie op andere mensen. Je vind dus eigenlijk dat mannen dit ook niet moeten doen.

wat is projecteren

Hoe Ontstaat projectie?

Projectie ontstaat wanneer we bijvoorbeeld deze woorden als jong kind ontvangen krijgen en we hier een naar gevoel bij krijgen. We verwerken dit gevoel slecht, waardoor de emotie en de overtuiging blijft vasthangen in onze lichaam en denkgeest.

Nu deze overtuiging en emotie bij ons blijft, zullen we vanuit dit filter in vergelijkbare situaties mensen datzelfde label opplakken. Dit noemen we projecteren.

Aspecten waar we aan mogen werken als we minder willen projecteren

Ego: Vanuit projectie zijn we snel geneigd om andere de schuld te geven. Alleen het herkennen hiervan kan al een ontzettend veel ruimte geven. Want het betekent namelijk dat het die ander jou niet expres het leven zuur maakt. Je hebt wel wat eigen verantwoordelijkheid nodig dat er ook een aandeel bij jezelf zit.

Gebrek aan zelfbewustzijn: Projecteren gebeurt meestal onbewust, dus geef jezelf er niet de schuld van. Alleen dit betekend niet dat je er geen verantwoordelijkheid voor zou mogen nemen. Vraag bij jezelf af of er een moment van tijd was waar bijvoorbeeld iemand met veel zelfvertrouwen jou pijn heeft gedaan, of waar onzekerheid niet mocht bestaan. Zijn die momenten er? Ok, dan zal je na alle waarschijnlijkheid aan het projecteren zijn. Nu je dit weet, kan je erop letten en het minder gaan doen

Psychische weerstand: Projectie ontstaat wanneer we onze gevoelens niet willen voelen. Het tweede beste ding wat we dan kunnen doen is deze gevoelens vaak onbewust op andere projecteren. Aan de ene kant kan het wel wat ontladen, maar tegelijkertijd krijgen we veel kritiek en houd dus het probleem in stand en kan zelfs verergeren.

Dit hele afweermechanisme wat we projecteren noemen wordt erger tot in de mate we weerstand geven tegen onze authentieke emoties. Hoe meer we ons verzetten hoe erger deze emotie geuit wilt worden en dit dus via projectie of andere kanalen gaat doen. Houd hier dus rekening mee!

gewoontes

Gewoonte: Dit heeft ook een beetje te maken met het gebrek aan zelfbewustzijn en zelfverantwoordelijkheid. Want als je er daar te weinig van hebt, dan valt het geeneens op dat je het doet en wordt het dus een gewoonte. Elke keer als je het gevoel hebt dat je aan het projecteren bent, wees dan even alert en schakel een tandje terug. Inventariseer of je echt aan het projecteren bent en wijzig dan de gedachte en handeling naar iets positiefs, zodat je een nieuwe gewoonte creëert.

Moe zijn: Als je moe bent dan zijn je grenzen en filters wat vager en dan vooral naar jezelf toe. Het is dus makkelijker te projecteren als je echt moe of uitgeput bent. Iedereen herkent dit wel na een week slechte slaap. Je bent sneller geïrriteerd of boos. Als je dit weet, maak dan pas op de plaats en omarm even je gevoel zodat het weer rustiger wordt.

Onze eigen tekortkomingen: Het kan als een goede strategie aanvoelen om andere mensen de schuld te geven, zodat je niet naar je eigen tekortkomingen hoeft te kijken. Het is ook niet dat als dit zo is dat je jezelf moet gaan straffen of veroordelen. Nee, alleen kennis hiervan hebben en zelf aan je tekortkomingen werken is voldoende.

tekortkomingen

De tekortkomingen van anderen: Naast dat wij niet perfect zijn, zijn andere dat ook zeker niet. Soms zeggen mensen dat je aan het projecteren bent terwijl in werkelijkheid het de tekortkomingen zijn van een ander. Het allereerste wat je zou kunnen doen is kijken of het wel echt aardige mensen zijn en of ze je slechte behandelen. In dat geval is helemaal niet omgaan het beste. Maar zijn het wel fijne mensen die goede bedoelingen hebben, maar gewoon wat tekortkomingen hebben, lukt het je dan hun met compassie aan te kijken? Je zal zien dat compassie en goede manier is om de angel eruit te halen en jij zelf sneller rustiger wordt om deze personen heen.

Deze strategieën en tips tegen het projecteren kunnen wel eens helpen

Deze strategieën en tips tegen het projecteren kunnen wel eens helpen

Laat de identificatie met de ‘’slechte’’ eigenschappen los van deze persoon: Soms is het heel lastig die persoon nog als mens te zien, omdat de irritatie door de identificatie erg hoog is. Het kan zelfs zijn dat die persoon niet meer echt als een persoon is in jouw beleving, maar meer een object met een vat vol irritatie.

Herken dat je deze persoon aan het dehumaniseren bent, door er constant labels op te plakken. Corrigeer jezelf en probeer vanuit een compassioneel hart de goede kwaliteiten en karaktereigenschappen op te merken. Langzaam zal je beeld veranderen over deze persoon en misschien kunnen jullie zelfs weer die oude vriendschap laten opbloeien.

Niet naar buiten, maar naar binnen kijken: Eén van de beste manier om het op te lossen is het kijken naar binnen bij jezelf. Projecteren gaat vooral naar buiten, naar die ander toe. En als je die ander de schuld geeft, kun je het ook niet verhelpen, want die ander verander je niet.

Op het moment dat je naar binnen gaat kijken en gaat onderzoeken waarom je projecteert, dan verbreek je al de gewoonte om je projecties naar buiten toe te plaatsen. Elke keer als je bewust bent wat je doet, wordt dit patroon doorbroken en zal je ook minder last hebben van projecties.

Omarm je gevoel
Vaak komen projecties uit oud pijn die in het Nu worden getriggerd. Soms kan ook iets heftigs gebeuren in het Nu, maar meestal is het oude pijn gecombineerd met de pijn van het Nu.

Een goede manier om hiermee om te gaan is om die pijn of die negativiteit te omarmen, zodat het rustiger wordt en gelijk geheeld kan worden. Het kan zijn dat je een traantje laat, maar dat geeft niks, tranen reinigen de ziel en de geest. Je zal zijn, dat ook als je geen tranen laat, dat het gevoel rustiger wordt en dat de gedachtens ook minder heftig worden. De storm gaat liggen!

Focus je op je lichaam: Een goede manier om je projecties te doorbreken en in het Nu te komen is je aandacht op een bepaalde stuk in je lichaam houden. Bij mij werkt mijn twee voeten erg goed. Op het moment dat daar je aandacht naartoe gaat, dan kunnen er al haast geen gedachtens meer naar boven komen, omdat je aandacht bij je voeten zijn. Heerlijk toch!

Overigens is je voeten voelen al een goede oefening als preventief meer in het Nu te komen, zodat je minder snel zult projecteren. Want wie in het Nu leeft is minder ontvankelijk voor te veel negatieve gedachtens en emoties.
Word je bewust van de spiegel
Word je bewust van de spiegel: Herinner je nog, dat het in de eerste plaats jij was die zijn of haar emoties niet wou voelen? Waarschijnlijk zit hier een bepaalde oordeel op, misschien opgedaan uit het verleden, waardoor je die emotie niet meer durft te uiten.

Op het moment dat die persoon waarop je aan het projecteren bent en dit wel durft kan er al snel irritatie ontstaan’’ wat een watje’’ en ‘’echte mannen huilen niet’’. Terwijl in werkelijkheid jij zelf de behoefte hebt om te huilen en omdat je jaloers bent dat diegene het wel doet, maakt je geïrriteerd of boos.

Word bewust van deze mechanismen en projecties in jezelf. Het bewust worden is de eerste stap naar bevrijding. De tweede stap is vanuit compassie meevoelen naar die ander op zijn of haar zogenaamde ‘’imperfectheden’’

Je heelt daarmee ook het oordeel wat je bij jezelf hebt bij jouw onvolmaaktheden. Want als het er bij een ander mag zijn, dan ook zeker bij jou? Wees hier dus bewust van en heel jezelf door de ander meer begrip, compassie en liefde te geven.

plaats je in de schoenen van de ander

Plaats je in de schoenen van een ander

Projecteren is makkelijk en het is ook nog destructief voor jezelf en anderen. Hoe goede manier om daarmee om te gaan om je eens te verplaatsen in die ander. Wat heeft die persoon meegemaakt? Hoe is die persoon opgegroeid? Wat voor negatieve situaties heeft hij in gezeten.

En hoe zou jij hierop reageren als je in die persoon zijn schoenen stond? Misschien nog wel veel erger of misschien zou je het anders doen. In ieder geval zorgt dit voor meer begrip en soms wel mededogen voor die ander. Het kan zelfs gebeuren dat je die persoon door een hele nieuwe lens gaat zien.

Conclusie over onzekerheid projecteren
Conclusie over onzekerheid projecteren

Projecteren uit onzekerheid is wat heel veel mensen doen en ik zelf doe het ook nog wel eens. Het is wel dat het vaak destructief werkt naar jezelf en je omgeving. Het lijkt een makkelijke tactiek te zijn om je emoties te uiten en op te lossen. Alleen door de feedback die je krijgt wordt het vaak erger en erger.

Gelukkig zijn er best een paar dingen die je kunt doen, maar ook dingen waar je extra op moet letten als je niet elke keer wilt vervallen in projecteren. Hopelijk helpen mijn tips hierbij.

Een zelfverzekerde groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

I will help you is een website gecreëerd door Lucas van wateringen en de opzet is om zoveel mogelijk mensen te begeleiden in hun persoonlijke groei. Voor verdere vragen kun je altijd emailen.

Contact mij: contact@Lucasvanwateringen@gmail.com

@2022 – By I will help you. All Right Reserved. Designed and Developed by Lucas van wateringen

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info