Home Piekeren Dwangmatig piekeren stoppen

Dwangmatig piekeren stoppen

by Lucas van Wateringen

Lucas stop toch eens met piekeren, daar schiet je niks mee op. Tja, dacht ik toen bij mezelf, dat weet ik ook wel, maar hoe stop je het?

Vaak gaat piekeren in een cirkel naar beneden en kan zelfs depressie uitlokken, toch zijn er een aantal tools en oefeningen die je kunnen helpen piekeren te verminderen of zelfs te stoppen.

Daar ga ik je vandaag dan ook bij helpen. Lees je mee?

Toch zijn er zat dingen die je kunt doen als dwangmatig piekeren wilt stoppen. Volg deze tips en help je symptomen te verminderen

.Neem actie en praat dingen uit

Neem actie en praat dingen uit

Misschien ben jij nou net zo’n persoon die het lastig vindt confrontaties aan te gaan, maar goed, dat leidt wel vaak tot piekergedrag en zorgen. Want vaak als je veel piekert dan zijn er onuitgesproken woorden met een bepaalde persoon of situatie. Als je onuitgesproken dingen met andere mensen hebt, dan gaat het gesprek die je eigenlijk had moeten voeren, zich binnen bij jou afspelen.

Allerlei emoties kunnen zich hier afspelen, van haat, tot lichte irritatie. Het ding alleen is, is dat jij die emoties voelt en niet de ander. Ergens vergiftig jij jezelf met die negatieve emoties en dat is vermoeiend en doodzonde!

Probeer eens een keer met die persoon af te spreken en doe je zegje. Zelfs als het je niet lukt om alles te zeggen zoals je wou, dan heb je in ieder geval voor jezelf gekozen om dit probleem op te lossen en daar mag je trots op zijn. Dit is een daad van zelfliefde.

Als dat te moeilijk is voor je (je piekert niet voor niets) schrijf dan een brief naar die persoon en vertel hoe jij je voelt. Probeer haat en nijd te voorkomen en schrijf geen brief met hatelijke teksten, maar verwoord je pijn op een mooie manier. Of de brief of appje nou beantwoord wordt of niet, je zult je er beter door gaan voelen, omdat je deze keer voor jezelf hebt gekozen en het piekeren in deze situatie zal minder gaan worden.

Onderzoek je gedachten en stel vast dat het meestal anders gaat dan je denkt

Onderzoek je gedachten en stel vast dat het meestal anders gaat dan je denkt

Herken je die situatie? Dat je dagen staat te piekeren en duimen te draaien terwijl de situatie haast omgekeerd verloopt? Vandaar ook het gezegde: ’’Pieker niet, want het loopt toch altijd anders’’. Tuurlijk kun je best wel eens gelijk gaan krijgen in sommige situaties, maar bijna nooit 1 op 1.

Vandaar ook dat je meer je gedachten mag onderzoeken. Hoe vaak zijn die gedachten uit gekomen? Maak ik het niet erger dan het is? Uit onderzoek is gebleken dat meer dan 50% van onze piekergedachten niet uitkomen.

Als je dat weet dan hoef je de piekergedachten ook niet meer zo serieus te nemen en zullen de piekergedachten in kracht afnemen, omdat je ze door begint te krijgen.

Zoek positieve afleiding
Zoek positieve afleiding

Soms gaat het even niet meer en kan er een storm aan gedachten ontstaan. Wat moet je dan? Heel simpel; zoek afleiding! Schoonmaken werkt echt goed voor afleiding maar ruimt ook nog de piekergedachten op.

Het is belangrijk om positieve afleiding te zoeken, omdat het meeste piekergedrag negatief van aard is. Door positieve afleiding zorg je er dus ook voor dat je het negatieve patroon doorbreekt met iets positiefs. Hoe vaker je dit doet, hoe meer de kracht van piekeren zal afnemen. Piekeren heeft vaak iets negatiefs nodig om door te blijven gaan. Hou hier rekening mee!

Hou een dagboek bij

Hou een dagboek bij

Dit advies is al een heel oud advies, maar ook niet voor niets! Ik zag eens een vrouw op tv die constant aan het piekeren was en ze kon er niet mee ophouden. Ze ging naar een psycholoog toe afvragend of ze niet gek geworden was.

De psycholoog raadde haar een dagboek aan en ze begon als geen ander er flink in te schrijven. Ze verbaasde zich nogal toen ze merkte dat na een week de piekergedachten al minder werden en na 3 maanden was ze van al het dwangmatige piekeren af. Ze schrijft tot op heden nog steeds in haar dagboek en haar piekergedrag is nooit meer teruggekomen.

Nu zal dit niet voor iedereen zo zijn, maar het geeft wel weer wat een potentie zit in het opschrijven van je piekergedachten. Zoals boven al beschreven is, vaak ontstaat piekeren over onuitgesproken woorden en als je die dan toch opschrijft kan dat voor veel verlichting zorgen.

Laat los wat andere mensen over je denken

Laat los wat andere mensen over je denken

Veel piekergedrag gaat over wat andere mensen van je denken. Misschien heb je jezelf een keer voor schut gezet of heb je iets gedaan waardoor je nu gewetenswroeging krijgt. Wat het ook is, 13% van de mensen piekeren over wat andere mensen van hun denken.

Is ook niet zo vreemd, want evolutionair gezien konden we alleen in een groep overleven, dus tuurlijk was de groep voor ons belangrijk. Alleen de meeste meningen van mensen zijn meer oordelen dan eerlijke feedback over hoe jij jezelf kan verbeteren.

Vaak heeft dit ook met een laag zelfbeeld en zelfacceptatie te maken. Immers wie zichzelf accepteert kijkt niet of minder naar wat andere over hen zeggen.

Daarom is het goed een juiste basis te leggen voor een gezond en liefdevol zelfbeeld. Ten eerste negeer niet de kleine disciplines, zoals je bed opmaken, uiterlijke verzorging, schoonmaken, sporten, op tijd op je werk komen en al dit soort dingen. Dit zal je een basis gevoel van zelfwaardering geven en dit sterkt jouw positieve zelfbeeld.

Daarnaast is het goed om positieve actie te gaan ondernemen. Meld je eens aan bij een vrijwilligersorganisatie en help mensen. Kijk eens of je wat voor je buren kunt doen of help een oude dame bij het oversteken. Er zijn waarschijnlijk zat dingen die je kunt verzinnen om jouw een positief zelfbeeld te geven. Je sterkt dit beeld het beste door je medemens te helpen.

Nu je zelfbeeld en zelfwaardering beter is geworden is het veel makkelijker om negatieve meningen van andere te laten varen, je weer namelijk zelf wel wie je bent en wat andere daarvan vinden moeten hun maar weten, niet waar? Zeg maar dag tegen het gepieker!

Accepteer je situatie en vertrouw dat het in jouw voordeel werkt

Accepteer je situatie en vertrouw dat het in jouw voordeel werkt

Een goede manier om piekeren te stoppen is te accepteren dat je nu aan het piekeren bent. Waarom? Omdat de weerstand die je tegen het piekeren hebt zorgt voor veel meer piekeren. Dit geldt overigens voor alle situaties die men meestal als negatief bestempeld.

Acceptatie van het piekeren haalt het meeste van die weerstand weg. Toch is er ook nog iets anders in deze situatie wat belangrijk is om te benoemen. Vaak zorgt piekeren ook voor verwarring. Er zijn dan zoveel gedachten en conflicterende gedachten dat je angstig wordt en je meer zorgen gaat maken.

Ook hier geldt weer accepteer dat er verwarring is. Kijk naar de verwarring met je observerende bewustzijn en weet dat het gedachten zijn en niet meer als dat. Beetje bij beetje zul je gaan merken dat de verwarring transformeert naar ruimte, helderheid en bewustzijn. Want als verwarring wordt gezien voor wat het is, namelijk gedachten en lagere emoties, dan los het op.

Hou vertrouwen dat er altijd een positief toekomstperspectief is

Hou vertrouwen dat er altijd een positief toekomstperspectief is

En dit kan heel moeilijk zijn, vooral als je weinig positieve ervaringen hebt die lieten zien dat er weinig positiviteit is weggelegd voor je. Het is dan net of die ervaringen je elke keer terug halen.

Alleen dit inzicht kan al helderheid verschaffen, dat het verleden je terughaalt en dus niks mis met je is. Je bent onbewust gewoon gewend dit te doen.

Leg je linkerhand eens op je hart en adem langzaam in en uit. Volg de adem voor zo’n 30 tot 60 seconden en voel hoe de zachte hartenergie naar binnen stroomt. Het wordt nu steeds zachter en positiever in je. Het hart heeft namelijk geen oordeel.

Ga nu met je voorstellingsvermogen werken en stel je voor wat je echt wilt gaan doen in de toekomst, Wat is je passie? Wil je een leuke vrouw of man? Wil je ergens in Frankrijk gaan wonen in een mooi huis met een wijngaard erbij? Misschien zul je niet alles aantrekken, want je trekt aan wat bij je past, maar het zal zeker je levensenergie doen laten stromen en je vertrouwen in de toekomst.

Doe dit s ochtends en s avonds en voel hoe je toekomst aan het veranderen gaat. Nu je toekomst langzaam veranderen gaat en je gaat voelen dat er een mooie toekomst voor je in zit, zullen de piekergedachten ook minder worden, omdat veel piekergedachten gaan over toekomstig heden die negatief zijn.

Conclusie over hoe je dwangmatig piekeren stopt

Conclusie over hoe je dwangmatig piekeren stopt

Tuurlijk, we piekeren allemaal wel eens, maar wanneer het dwangmatig wordt, wordt het een probleem die gedeelten van ons leven kan gaan beheersen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Ik heb verschillende tips voor je neergezet, alleen het is wel belangrijk dat je de tijd neemt om ze eigen te maken, omdat piekeren vaak een oude gewoonte en dus ook een conditionering is. Neem de tijd, oefen zo vaak als mogelijk of als dat goed voelt en dan zullen de symptomen van piekeren minder worden.

Een vertrouwde groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info