Home Zelfvertrouwen Zelfvertrouwen kwijt na Vreemdgaan Partner + Tips

Zelfvertrouwen kwijt na Vreemdgaan Partner + Tips

by Lucas van Wateringen

Zodra je partner is vreemdgegaan wordt er een leeg gat achtergelaten van verdriet, boosheid en soms zelfs haat. Deze negatieve emoties gaan niet alleen naar je ex partner toe, maar vaak ook via je innerlijke criticus naar jezelf toe.

Deze innerlijke criticus, samen met alle andere onzekerheden en emoties die je tegenkomt, kan een enorme deuk in je zelfvertrouwen geven.

Daarom ga ik je vandaag helpen hoe je weer zelfvertrouwen kunt krijgen nadat je partner is vreemdgegaan.

Lees je mee?

Omarm je emoties

Gedachten creeeren emoties en emoties creeeren weer gedachtens. Deze vicieuze cirkel herken je waarschijnlijk al, alleen hoe doorbreek je die? Met een vrij simpele techniek gelukkig. Het zogenaamde omarmen.

Focus met je bewustzijn naar de plek waar de meeste energie en emotie zit in je lichaam. Het is een beetje hetzelfde als met je bewustzijn je tenen of vingers aanraken/voelen. Pak die emotie beet en troost die emotie alsof het een kind is met veel verdriet. Wees compassioneel, geduldig en respectvol.

Dit zal je troosten en de emoties rustiger maken. Er zouden ook best wat traantjes kunnen vloeien, zodat je een stuk emotie kwijt raakt en langzaam kan gaan toewerken naar een stuk acceptatie.

Vergeet niet dat bij het omarmen vaak ook de dingen worden omarmd uit het verleden die je nog met je meedraagt. Want de pijn die je nu voelt is niet alleen van het Nu, maar ook van het verleden. Je heeld dus een ouder stuk van jezelf en je mag er dan ook vanuit gaan dat je na deze break up een sterker persoon wordt.

innerlijke criticus

Leer om te gaan met je innerlijke criticus

De innerlijke criticus ontstaat vanuit weerstand en pijn. Vanuit pijn, omdat het gewend is op een negatieve manier toegesproken te worden en zal -omdat het niet beter weet- jou ook zo toespreken.

Soms is het goed te herkennen van wie deze stemmetjes zijn? Ze kunnen in de vorm van jouw gedachtens komen en juist dan is het belangrijk om te kijken waar deze stemmen vandaan komen. Is het je vader, of misschien je tante? Het kan ook die vervelende leraar zijn die zo denigrerend tegen je kon doen. Dit doet pijn en als die pijn niet goed verwerkt is, gaan deze woorden zich internaliseren en deel uitmaken van hoe je jezelf ziet.

Soms is het herkennen van wie deze stem of woorden eigenlijk is, genoeg om het uit elkaar te laten vallen. Wanneer dit niet het geval is, kan je vragen aan die stem (gedachten) van wie deze woorden afkomstig zijn. Vaak krijg je meteen een beeld en meestal is het eerste beeld de juiste.

Ga eens in gesprek met die persoon die die woorden geeft. Waarom zei je zulke dingen tegen mij? Zou je het nu anders doen? Heb je spijt hoe je dat tegen mij gezegd hebt? Wees niet bang om zoiets uit te proberen, voor de meeste mensen is dit ok om te doen.

Een andere manier om de innerlijke criticus iets minder luid te laten zijn is het benoemen van deze innerlijke criticus. Je hoeft alleen maar te zeggen:’’Hey daar is hij weer’’ en laat daarna de gedachten voorbij stromen als wolken aan een helderblauwe lucht.

Op deze manier kan er geen identificatie ontstaan met de criticus en verliest het aan kracht en energie en je zal steeds meer in het Nu komen, waar stilte, vrede en blijdschap ligt.

geef het de tijd
Geef het de tijd en realiseer je dat ook dit overgaat

Als je midden in de pijn zit dan lijkt het alsof dit nooit meer overgaat. En eigenlijk voelt elke pijn zo. Maar in werkelijkheid, is dat wel echt zo? Ik denk dat als je goed terugkijkt de pijn niet alleen is overgegaan, nadat je het had verwerkt, maar dat je er zelfs sterker uit bent gekomen. Je zou zelfs kunnen zeggen dat je de pijn nodig had om een betere versie van jezelf neer te zetten. Als je dit realiseert dan kan de pijn al minder worden en geeft het toekomstperspectief.

Een ander iets wat je zeker niet moet vergeten is dat heftige emoties tijd nodig hebben om zachter te worden. Een belangrijk aspect daarvan is het omarmen en het verwerken van die emoties. Dat andere belangrijke aspect is, geef jezelf en de emoties de tijd.

Het wordt op een gegeven moment echt beter, maar heb het geduld en compassie met jezelf dat dit even tijd kost. Dit kan je al een stuk rustiger maken en er komt ook meer acceptatie voor deze situatie.

Je bent goed zoals je bent en verbeter waarvan je vind dat je het wil verbeteren

We kunnen in de val struikelen met gedachtens dat we niet goed genoeg zijn voor onze ex partner. Doe dit alsjeblieft niet. Affirmeer naar jezelf dat je precies goed bent, zoals je bent. Er is niks mis met je en er zal ook nooit wat mis met je zijn. Je bent perfect met ook al je imperfecties.

Nu kan het best zijn dat je zelf inzicht hebt gekregen over wat je de volgende keer anders wilt doen en dat je toch steken hebt laten vallen. Als dat zo is, dan is dat op een eerlijke manier verantwoordelijkheid nemen voor een eventueel aandeel bij jou. Persoonlijk vind ik dat geen excuus om vreemd te gaan of om jezelf te veroordelen. Het is puur bedoeld om op persoonlijk gebied te groeien en een beter mens en partner voor in de toekomst te worden.

stop met overdenken

Stop met na te denken waarom je partner het heeft gedaan

We zijn vaak allemaal snel geneigd om in te vullen waarom onze partner dit gedaan heeft. Probeer hier niet in mee te gaan. Misschien raken we de waarheid even aan, maar vaak is het meer invullen en zelfs als je de waarheid weet, wat kun je er dan mee en zegt dat dan iets over jou? Niet echt toch? Het is vaker een onbewuste manier om jezelf gek te maken en weinig vertrouwen in jezelf te creëren.

Meestal heeft de vreemdganger ook wel gevoelens van schuld, boosheid naar zichzelf en verdriet. Hoe vreemd het nu ook klinkt, het mes snijdt aan twee kanten. Dit kan troost geven, maar ook relativatie dat die persoon dit misschien ook anders had gedaan als hij er nog een keer voor kon kiezen. In ieder geval stoppen met het overdenken waarom je partner het heeft gedaan is goed voor jou en voor je ex partner.

Verander je gewoontes als je emotioneel bent

Een andere goede tip is om je gewoontes te veranderen als je erg emotioneel bent. Wat bedoel ik hiermee? Bijvoorbeeld als je gewend bent om op de bank te hangen als je liefdesverdriet hebt, ga dan wandelen in de natuur of ga naar een gezellige koffietent om je gedachten te verzetten. Als je meer het bozige type bent, ga dan aardige dingen doen voor andere mensen.

Doe in ieder geval het tegenovergestelde van wat je normaal doet. Dit is sowieso een goede levensles waar je veel aan gaat hebben. Je bent hiermee je oude patronen en saboteurs aan het doorbreken. Patronen hebben de neiging je vast te houden in de huidige situatie en je kan dan gaan zwelgen en is het veel moeilijker om eruit te komen. Terwijl je als je dat gaat doorbreken met kleine tegenovergestelde acties, dan doorbreek je het hele patroon en kom je veel sneller uit die wirwar van emoties en gedachten.

beweging

Zelfvertrouwen vergroten met beweging

Dit is iets wat iedereen wel weet. Sporten is gezond voor iedereen. Zowel voor het mentale als de fysieke gezondheid. Juist als je boos of verdrietig bent is het juist zo belangrijk om die endorphines door je bloedbaan heen te knallen om je dat heerlijke gevoel te geven.

Endorphines zorgen voor positiviteit en positiviteit zorgt weer voor meer zelfvertrouwen. Daarnaast kun je je lichaam voor jezelf en andere een stuk aantrekkelijker maken, wat ook weer een extra boost voor het zelfvertrouwen zal geven. Probeer maar eens uit!

Help een ander

Als je partner jou het gevoel heeft gegeven dat je niks waard bent of wat dan ook dan is het zelfvertrouwen vaak extreem laag. Je hebt dus iets nodig, waarvan je weet dat je waardering krijgt van andere mensen. Ben je kapper? Knip iemand een keer gratis. Dit is gelijk goed voor de afleiding, je oefent je skills en praten met iemand over het vreemdgaan kan wonderen doen. Delen is helen!

Je zou ook vrijwilligerswerk kunnen doen en je voor verschillende goede doelen kunnen inzetten. De collegialiteit, de vaak fijne werksfeer en de waardering die je voelt daar, kunnen voor een enorme boost voor het zelfvertrouwen zorgen. Help dus een ander!

praat goed over een ander
Probeer goed te praten over je (Ex) partner

Oef, dit is misschien een moeilijke en misschien in het begin zelfs onmogelijk! Maar zeker met de tips die ik je heb gegeven zullen je emoties snel minder worden en wordt het makkelijker om beter over je ex partner te praten.

Want wat doet negatief praten over een ander met je? Soms lijk je daar even van te groeien, zeker als je vrienden of wie dan ook met je mee gaat praten. Het enigste wat je op dat moment niet door hebt dat het jou in negativiteit vasthoud, juist als je gelijk krijgt!

Ze hebben een onderzoek gedaan dat mensen die positief praten over de ander vaak meer zelfrespect en zelfvertrouwen krijgen, terwijl bij de mensen die negatief praten over andere er een 34% meer extra negatieve gevoelens creëerden in zichzelf. Dit is iets om over na te denken?

conclusie

Conclusie

Als je partner vreemdgaat kan dit heel hard overkomen. Allerlei gevoelens overmannen je en je vraagt je af hoe je hieruit moet komen. Toch zijn er een aantal dingen die je kunt doen om de pijn te verzachten en er zelfs sterker en beter uit te komen.

Ik heb er een aantal voor je opgeschreven waarvan ik zeker weet dat ze iets bij je gaan doen. Geef het de tijd, accepteer en omarm je emoties en dan gaat het hele proces een stuk sneller. Alvast een dikke knuffel!

Liefdevolle groet,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

I will help you is een website gecreëerd door Lucas van wateringen en de opzet is om zoveel mogelijk mensen te begeleiden in hun persoonlijke groei. Voor verdere vragen kun je altijd emailen.

Contact mij: contact@Lucasvanwateringen@gmail.com

@2022 – By I will help you. All Right Reserved. Designed and Developed by Lucas van wateringen

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info