Home Piekeren Piekeren over de dood

Piekeren over de dood

by Lucas van Wateringen

Als je veel piekert over de dood, dan kun je snel in een depressie vallen of angst ontwikkelen. Maar, waarom piekeren we eigenlijk over de dood? En hoe kunnen we dit gepieker over de dood stoppen?

Sowieso heeft iedereen zijn eigen oorzaak en toch zijn er vergelijkbare oorzaken te vinden die dit gepieker veroorzaken. Ik ga je vandaag helpen achter de oorzaak te komen en ook hoe je de symptomen kunt verminderen.

Wat is de oorzaak voor piekeren over de dood?

Wat ik al zei, de oorzaken zijn vaak verschillend en genuanceerd en tegelijkertijd kun je ook vergelijkingen zien. Ik zal de belangrijkste opnoemen zodat je een goed idee hebt of je één van deze oorzaken herkend.

  • Angst voor de dood begint wanneer je een belangrijk iemand verliest
  • Het rouwproces stokt, wordt slecht verwerkt, waardoor er angst voor de dood kan ontstaan
  • Een oeroude existentiële angst komt naar boven; Ben ik er nog als ik dood ben?
  • Je kan bang zijn om je naaste zo erg te missen na overlijden dat de angst voor de dood erger wordt
  • Je hebt een gegeneraliseerde angststoornis, PTSS, Paniekstoornis of je bent een Hypochonder.
  • Je bent bang dat na je dood je in een slechte omgeving komt. Vaak geïnspireerd vanuit meerdere geloven.
  • Je hebt een fysiek trauma ondergaan, zoals een hartaanval of een beroerte
  • Je hebt te weinig uit je leven gehaald en bent bang dat je er niet alles meer uitkrijgt. Nu de tijd verstrijkt, wordt je ook angstiger voor de dood

Nu we de oorzaken weten kunnen we gaan kijken of we jouw piekeren over de dood minder kunnen maken. Lees je mee?..

oorzaken piekeren over de dood

Ga elke dag op een betekenisvolle manier leven

Een goede manier om het piekeren te stoppen over de dood is om te ervaren hoe geweldig het leven kan zijn. Je kunt dit in de kleine dingen ervaren als wel de grote dingen. Je kunt ervaringen gaan creëren met reizen, je kunt een bucketlist maken met al de dingen die je graag wilt doen, maar je kunt ook betekenisvol vrijwilligerswerk gaan doen, een glimlach geven aan mensen, nieuwe fijne vrienden maken, goed voor jezelf zorgen door middel van sporten en wat er ook allemaal voor jou betekenisvol is.

De zin in het leven zal snel terugkomen. Dit heeft twee effecten. De eerste is dat je met betekenisvolle activiteiten je leven kleur geeft, waardoor de dood in dit moment geen issue meer is. Het andere effect heeft ermee te maken dat als je je zorgen maakt dat je je leven niet ten volste hebt geleefd, dat je dit nu aan het inhalen bent. Deze zorgen kunnen dus opeens gaan verdwijnen.

Accepteer de dood als een stuk dat bij het leven hoort

Accepteer de dood als een stuk dat bij het leven hoort

Tja, dit is misschien precies wat je niet wilt horen, want voor veel mensen zit er weinig acceptatie op het doodgaan. Alleen het probleem is dat de non-acceptatie er ook voor zorgt dat je zo aan het piekeren bent over de dood. Er zijn een paar belangrijke overtuigingen die je jezelf mag aanleren in het beter accepteren van de dood.

  • Mijn vrienden en naasten zullen het goed hebben na mijn dood. Van de dingen die niet goed gaan in hun leven, daar kunnen ze uiteindelijk ook van groeien. Daarnaast zijn er altijd mensen die mijn naaste willen begeleiden om hun leven sturing, troost en liefde te geven.
  • De dood is voor mij een illusie. Het lichaam verdwijnt, maar ik zal alleen van dimensie wisselen en ik zal vanuit die andere dimensie mijn vrienden en naasten helpen om een betere versie van hun zelf te worden
  • Ik omarm de pijn die ik krijg bij het denken van alle problemen die bij mijn dood kunnen gebeuren. Deze omarming verzacht en heelt de pijn, waardoor mijn gepieker minder wordt.
  • Ik weet dat piekeren gebeurt wanneer ik weerstand tegen iets heb. Hoe minder weerstand ik geef, hoe fijner mijn ervaring van het leven wordt en hoe minder ik pieker. Ik ga actief werken om de weerstand te doorbreken en de dood in liefde te accepteren
  • Het oneindige niets is een mentaal concept, in werkelijkheid is het absolute niets ook een absolute volte. Alles is daar aanwezig en alles mag er zijn. Het bestaan kent niet zoiets als het niet-bestaan, want dat zou betekenen dat het leven zichzelf zou ontkennen en het bestaat toch echt.
  • Ik ga actief werken aan m’n angsten met EMDR als ik daar toestemming voor krijg, anders is sporten, gezond eten, meditatie en Yoga een goede vervanger om beter om te gaan met m’n angsten.

Nu we beter weten hoe we met de acceptatie van de dood om kunnen gaan, gaan we door naar de volgende tip…

Geef je zelf 15 minuten piekertijd en buig het om

Geef je zelf 15 minuten piekertijd en buig het om

Jezelf piekertijd geven zodat je de hele dag verder niet hoeft te piekeren is een ideale manier om het piekeren te verminderen. Je hebt immers al in het begin van de dag het gepieker gedaan. Daarom is s ochtends hiervoor ook de beste tijd.

Nu je al het gepieker gedaan hebt, schrijf je de meest voorkomende piekergedachten op om ze daarna om te buigen. Een beetje zoals ik bij de bulletpoints omschreven heb. Maak het zo, zodat het echt bij jouw past en goed voelt. Onthoud hierbij is dat voor alle negatieve punten waarover je piekert, ook makkelijk een positieve keerzijde zit. Soms is het even oefenen, maar je zal zien dat je er gauw beter in wordt.

Gebruik meditatie om je bewustzijn te verruimen en krijg een glimp hoe de dood zou kunnen zijn

Gebruik meditatie om je bewustzijn te verruimen en krijg een glimp hoe de dood zou kunnen zijn

Meditatie werkt zo goed, omdat je in contact komt met het werkelijke deel in jezelf. Een deel dat alleen maar uit positieven bestaat. Het verruimd, het geeft rust, het geeft vrolijkheid en blijheid. Laat dit nu net de kwaliteiten zijn waaruit het universum uit bestaat. Waar je ook terecht komt en laten we er vanuit gaan dat je ergens terecht komt, je komt ergens waar deze kwaliteiten aanwezig zijn.

Dus hoe meer je mediteert, hoe beter je eigenlijk de dood leert kennen. En met het kennen van de dood door middel van meditatie, zal het piekeren over de dood ook steeds minder worden. Het kan zelfs zo zijn dat je er naar uit gaat kijken. Probeer dus meditatie!

Bereid je voor voor je naasten

Bereid je voor voor je naasten

Als je diepe droevigheid voelt als je je naasten moet achterlaten, dan kan het een goed idee zijn om jezelf, maar vooral hun goed voor te bereiden. Als je zorgenkinderen hebt of iemand die veel zorgen nodig heeft, zorg ervoor dat andere mensen hiernaar omkijken en communiceer dit met je kinderen. Als er geldzorgen zijn, spaar als de mogelijk is, alvast geld bij elkaar. Wil je dat je kinderen gaan studeren, maak dan een potje dat ze kunnen gaan studeren. Als het lukt vraag of de familie een bijdrage kan leveren. Er is vaak wel 1 iemand in de familie die wat meer heeft dan de andere en in deze bijzondere omstandigheid wel wat willen geven.

Als je bepaalde laatste woorden tegen vrienden, familie of gezinsleden wilt zeggen, schrijf dan mooie brieven of vertel ze op een recorder de dingen die je wilt zeggen. Je kunt ze ook motiveren om wat van hun leven te maken, dat je van ze houd en dat ze niet al te verdrietig moeten zijn als je heen gaat. Je zal zelf het beste verzinnen wat bij die personen en jou past.

Je zult zien dat het piekeren een stuk minder wordt hierdoor…

Praat met elkaar, delen is helen

Praat met elkaar, delen is helen

Zeker als de dood zich afspeelt in een gezinssituatie dan gebeurt er een hoop bij alle gezinsleden. Probeer in kaart te brengen en vraag waar de gezinsleden mee zitten. Schrijf alles op en daarnaast weet je vaak wel wat er in je gezin speelt. Trek er elke week een paar uur in de avond voor uit om alle vragen te beantwoorden, maar vooral om het deelbaar te maken, zodat de emoties kunnen verzachten.

Zorg voor een fijne sfeer in huis en zorg ervoor dat iedereen aan de beurt is geweest. Sluit daarna af met iets wat jullie met z’n allen fijn vinden om te doen. Bijvoorbeeld een bordspel, kaarten, een film kijken of wat dat dan ook mag zijn. Je zult zien dat het oplucht.

Focus je op de dingen die je wel kunt controleren

Focus je op de dingen die je wel kunt controleren

De dood staat vast, je weet alleen nog niet wanneer. Wat mensen vaak doen als de dood nadert is allerlei symptomen over hun ziekte opzoeken en kunnen zichzelf gek maken hiermee. Je kunt je voorstellen hoeveel extra gepieker dit geeft?

I.p.v. daarvan kun je je ook gaan richten op de dingen die je wel kunt controleren, zoals extra aandacht geven aan je kinderen, familie en vrienden. Ga eens naar die vakantiebestemming die je zo graag altijd wilde of koop die mooie nieuwe auto. Wat het voor jou ook is, als je het zelf kunt controleren, dan krijg je een gevoel van controle terug in je leven en dat is altijd fijn om te hebben. Het zorgt er in ieder geval voor dat het gepieker over de dood steeds minder wordt.

Conclusie over piekeren over de dood

Conclusie over piekeren over de dood

Wanneer we doodgaan daar hebben we geen controle over. We kunnen hooguit zo positief en gezond mogelijk leven om ons leven te verlengen en kwaliteit in ons leven aan te brengen.

Toch piekeren heel veel mensen over de dood. Het is een vraag die iedereen bezighoudt en onderdeel van het leven is. Dit wil overigens niet zeggen dat je er ontzettend veel last van het gepieker en zorgen kan hebben.

Ik heb je vandaag met de verschillende tips een goed stuk op weg geholpen te hebben om minder te piekeren over de dood en misschien zelfs wel helemaal weg te halen.

Ik wens je veel succes en sterkte de komende tijd.

Een groet uit vertrouwen,

Lucas van Wateringen

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info