Home Liefde en Relaties Depressief en relatie twijfels

Depressief en relatie twijfels

by lucas van wateringen
1,1K views

Wil mijn partner nog wel door met me als ik ze niet kan geven wat ze nodig hebben? Dat is een vaak gestelde vraag die depressieve mensen aan zichzelf voorleggen. Aan de andere kant vraagt de gezonde partner zich af of dit zo door kan gaan, want de behoeftes worden niet voldoende vervuld. Zo, zijn er nog tal van vragen die zorgen voor relatie twijfels als je depressief bent of een depressieve partner heb. Tja, wat doe je dan?

Vandaag probeer ik een begin te maken om de twijfel uit de relatie te halen, door simpelweg de relatie te verbeteren. Want, vaak beginnen twijfels als de relatie minder wordt.

Lees je weer mee?

Mijn partner vindt mij te somber, Help wat moet ik doen?
Mijn partner vindt mij te somber, Help wat moet ik doen?

Als je partner vind dat je te somber bent, mag je eerst nagaan of dat echt zo is. In veel gevallen zal dat wel zo zijn, maar het is belangrijk eerst zelf dat inzicht te verwerven, zodat je het ook kan oplossen. De eerste stap is dan dus ook het accepteren dat je somber bent en weinig energie hebt.

Het is dan belangrijk te praten over je somberheid en je gebrek aan energie met je partner. Neem hier een klein deel van het gesprek voor. Het grootste deel is naar positieve oplossingen kijken en ook de steun van je partner vragen. Ondanks dat je steun krijgt, is het wel jouw verantwoordelijkheid. Anders kun je afstand in de relatie voelen.

Er zijn 3 dingen die je als basis kunt doen om meer energie te krijgen:

  1. Sporten
  2. Goed dieet
  3. Huis hygiëne, eigen hygiëne (schoonmaken)

Als je deze 3 dingen kunt omdraaien dan heb je de belangrijkste aspecten van meer energie krijgen al te pakken. Misschien verbaasd punt 3 je, maar als je je huis schoonmaakt en houdt, dan kun je daar ontzettend veel energie van krijgen. Deze simpele methode is de basis voor een gezond, gelukkig en vitaal leven.

Ik zet uit en mijn partner vind me niet aantrekkelijk meer

Ik zet uit en mijn partner vind me niet aantrekkelijk meer

Door de medicatie kun je ontzettend aankomen, voor de ene partner is dat niet zo’n probleem, maar voor de ander is dat een no-go. Probeer eerst voor jezelf helder te krijgen of je echt te dik bent. Vind alleen je partner dat? Of vind je dat zelf ook? En is het nog gezond?

Als jij als depressief persoon vind dat je te vol bent geworden, dan pas kunnen er echt veranderingen plaats gaan vinden, want alleen de persoon zelf kan verandering aanbrengen. Je partner mag je daarin steunen, anders kan de pijn bij het niet doen extreme bindingsangst veroorzaken.

Ook hier gelden weer 3 dingen die je mag doen om sneller slank te worden

  1. Sporten – Doe thuisoefeningen als calisthenics of vergelijkbare sporten
  2. Gezond dieet – Weinig suikers, gezonde vetten, veel water en geen tot weinig bewerkte voedselproducten
  3. Vroeg op en vroeg naar bed. Zorg voor gemiddeld 8 uur slaap. Hoe meer je aan de veranderende tijden wend, hoe beter je kwaliteit van slaap wordt (ook verbeterde energie)

Ik ben snel geïrriteerd, verdrietig of boos, wat kan ik doen?

Ik ben snel geïrriteerd, verdrietig of boos, wat kan ik doen?

Als allereerste beseffen dat jouw gevoel jouw verantwoordelijkheid is en die van je partner hun zijne. En dat is juist mooi, want dan krijg je controle over de aanpak hiervan. Met de schuld geven (zeg niet dat je dat doet) leg je de verantwoordelijkheid in iemands anders hun handen en als je dat te lang doet kun je afstand gaan voelen in een relatie. Nu zal dit bij een beginnende relatie niet zo snel voorkomen, maar kijk daarmee uit

Ik ga je een oefening geven die de helft van m’n leven en vooral m’n oude emoties heeft geheeld.

Oefening: Op het moment dat je een heftige emotie voelt en dan vooral bij boosheid, irritatie en speciaal voor verdriet, mag je dat gevoel omarmen. Meestal spelen deze emoties zich af bij het gedeelte rondom de buik. Pak met je bewustzijn de emoties vast alsof je een klein kind zou troosten. Spreek het bemoedigend toe en troost dat gevoel/kind. Doe dit een minuut of vijf en sluit af met een positieve actie, zoals schoonmaken, sporten of een meditatie. Want als je te lang je gevoel omarmt kun je erin gaan zwelgen en kan het erger worden.

Bespreek met je partner dat je ermee aan het werk bent en of ze je erin kunnen steunen. Je heftige gevoelens kunnen zo al snel minder worden en je heelt hiermee ook onverwerkte emoties uit het verleden. Dus ergens kun je dankbaar zijn dat je getriggerd wordt, want het stelt je in staat de oude onverwerkte emoties te helen.

M’n partner vind dat ik te weinig interesse heb
M’n partner vind dat ik te weinig interesse heb

Als je depressief bent kun je soms apathisch zijn en reageren. Dit komt door zowel de depressie als de medicijnen. Klopt het wat je partner zegt? Ben je het ermee eens? Zo ja, dan heb ik een oefening voor je.

Oefening: Leg je linkerhand op je hart en adem 1 of 2 minuten in en uit en volg de adem. Als het goed is wordt het al zachter en positiever in je. Over welke dingen zijn jullie het eens dat je meer interesse mag hebben? Als je partner het leuk vind dat je naar een kroeg gaat een keer, stel je dan voor dat je het ontzettend naar je zin hebt, dat er gedanst wordt en dat je nieuwe vrienden aan het maken bent. Stel je ook voor dat je s ochtends wakker wordt met een heerlijk gevoel dat je een ontzettend leuke avond hebt gehad en dat je dit vaker wilt doen. Stel je ook voor dat dit de eerste stap is van vele die je interesse in alles, maar vooral het leven weer gaat terug brengen.

Het maakt hier niet uit of dit precies zo gaat uitkomen of niet. Het gaat er vooral om de levenslust weer te activeren, zodat je daadwerkelijk weer levensvreugde krijgt en je een partner krijgt die weer gelukkig is met je. Herhaal dit zoveel mogelijk. Het kan echt wel een aantal maanden duren voordat je die levensvreugde weer te pakken hebt en soms nog langer. Maar bij elke herhaling van de oefening beleef je al plezier en wordt de levensenergie in gang gezet.

Ik heb sterke gevoelens van minderwaardigheid, help!

Ik heb sterke gevoelens van minderwaardigheid, help!

Sterke gevoelens van minderwaardigheid zijn niet zo 1, 2, 3 op te lossen. Toch kun je al beginnetjes maken. Sowieso kan minderwaardigheid al aangepakt worden met de eerste paar tips die ik je gaf, maar als ik je echt een dikke tip zou moeten geven dan is het werk aan je discipline.

Nu kan dit ontzettend moeilijk zijn voor mensen die amper uit hun bed kunnen komen, maar daarom juist is wilskracht ontwikkelen zo belangrijk. Want het is toch logisch dat je een minderwaardigheidsgevoel hebt? Als bijna niks lukt, dan kun je haast geen zelfvertrouwen krijgen, zo simpel ligt het.

Begin eens met je bed opmaken voor een week en voel hoe lekker het is om s avonds weer terug te kruipen in je zelf opgemaakte bed. Nu, kun je vroeg opstaan erbij doen om nog meer discipline te kweken, dit zal je ook gelijk meer energie geven (vroeg opstaan geeft meer energie) Als je dat onder controle hebt, ga doen s ochtends 10 minuten sporten.

En ,als het een keer niet lukt, geef dan niet meteen op, je kunt beter en je verdiend beter!

Op een gegeven moment zul je merken dat je een hoop zelfvertrouwen hebt ontwikkeld en dat je dit kunt uitbreiden. Daarna kun je gaan denken aan vrijwilligerswerk en dan het liefst met mensen werken. Niets doet een mens zo goed als delen en helpen. Dit werkt altijd goed als je een positiever zelfbeeld wilt hebben, want een jarenlange relatie wil je ook niet zomaar verbreken toch?

Wat kan de partner doen als je een depressieve partner hebt?

Wat kan de partner doen als je een depressieve partner hebt?

Stel je verwachtingen bij

Soms kunnen we allerlei verwachtingen hebben van onze partner, die diezelfde partner misschien helemaal niet kan waarmaken, of in ieder geval, nu nog niet. Wat kun je dan doen?

Verwachtingen bijstellen is dan belangrijk, want verwachtingen die niet behaald worden zorgen vaak voor frustratie, boosheid en verdriet. Dit zorgt voor spanningen en twijfels binnen de relatie, van beide kanten.

Sowieso is het een goed idee om met zo min mogelijk verwachtingen te leven, zeker binnen een relatie. Leef in plaats daarvan in het Nu en hou van je partner.

Als het lukt probeer te steunen

Als het lukt probeer te steunen

Als jij of je depressieve partner dit artikel leest en als jullie daarover praten en akkoord gaan om dit aan te pakken, probeer dan zoveel mogelijk hem of haar te steunen. Dat wil niet zeggen dat je met alles betrokken hoeft te zijn, want jij hebt ook maar zoveel energie voor de

hele dag, maar vanuit rust en vertrouwen kun je af en toe laten weten dat je trots bent op je partner en motiveer je partner of verschillende manieren die bij jou passen.

Vergeet jezelf niet en trakteer jezelf eens

Je depressieve partner heeft het moeilijk, maar jij die alles meebeleefd kan ook op je tenen gaan lopen. Voor beide is dit lastig. Daarom, hoef je niet altijd met zijn of haar depressie bezig te houden.

Voor een goede relatie hebben jullie beide tijd voor jezelf nodig om op te laden, zodat je weer nieuwe energie in de relatie kan doen. Verwen jezelf op de manier die goed voor je is. Voor de één kan dat een massage zijn voor de ander een concert. Wat het ook is, denk ook aan jezelf!

Gaat niet te veel ‘’bemoeien’’

Hoewel dit vaak goed bedoeld is, is het goed om niet te veel met het proces te bemoeien. Steunen, aanhoren en motiveren is perfect, maar ruimte creëren zodat je depressieve partner de stukken zelf kan oppakken.

Teveel adviezen kan de minderwaardigheid in je partner triggeren die depressieve mensen toch al vaak hebben. Het zorgt voor irritatie binnen de relatie en kan het proces op laten houden en dat willen we natuurlijk niet.

Blijf intiem met elkaar

Als je met een zwaar depressief persoon leeft dan kan het goed zijn dat de intimiteit helemaal weg is of dat er nog weinig van over is. Toch is intimiteit belangrijk om te verbinden met elkaar. Het kan jou en je partner helpen om dichter bij elkaar te komen.

Laat je partner dit artikel lezen en als het beter met hem of haar gaat, probeer dan weer langzaam de intimiteit op te bouwen. Het kan zijn dat de twijfels hierdoor alweer langzaam gaan wegtrekken.

Mijn partner vindt mij te somber, Help wat moet ik doen?

Conclusie depressief zijn en relatie twijfels hebben

Als je een partner hebt die depressief is dan is dat op z’n zachts gezegd een uitdaging. Aan de andere kant, als je depressief bent, dan is dat op zichzelf al zwaar kl#te.

Toch is er voor beide partners wel licht in de tunnel. Geef elkaar ruimte, inzicht, liefde, motivatie en er kan voor jullie nog heel wat in petto zitten. Ik wens jullie beide succes.

Hartelijke groet,

Lucas van Wateringen

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Misschien vind je dit ook leuk

I will help you is een website gecreëerd door Lucas van wateringen en de opzet is om zoveel mogelijk mensen te begeleiden in hun persoonlijke groei. Voor verdere vragen kun je altijd emailen.

Contact mij: contact@Lucasvanwateringen@gmail.com

@2023 – By I will help you. All Right Reserved. Designed and Developed by Lucas van wateringen

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info