Home Gezondheid Magnesium tekort bij ouderen

Magnesium tekort bij ouderen

by lucas van wateringen
263 views

De voeding van de meerderheid van de Amerikanen (en ook Nederlanders) levert volgens het National Institutes of Health (NIH) minder magnesium dan de aanbevolen hoeveelheden, waarbij mannen ouder dan 70 en tienermeisjes het meest waarschijnlijk te weinig binnenkrijgen.

En magnesiumtekort moet niet lichtvaardig worden opgevat, aangezien magnesium nodig is voor meer dan 300 biochemische reacties in het lichaam, zoals wordt vermeld op MedlinePlus, de website van de National Library of Medicine voor consumentengezondheidsinformatie.

Dit mineraal helpt bij het behouden van de functie van onze zenuwen en spieren en ondersteunt een gezond immuunsysteem. Het speelt ook een rol bij het reguleren van onze hartslag en het versterken van onze botten. De huidige aanbevolen dagelijkse hoeveelheid magnesium voor volwassenen van 51 jaar en ouder is 420 milligram voor mannen en 320 milligram voor vrouwen.

Onze ouderen en magnesium

Ongeveer 70 tot 80 procent van de mensen ouder dan 70 voldoet niet aan hun dagelijkse magnesiumbehoefte, volgens Consumer Reports. Oudere volwassenen hebben een verhoogd risico op magnesiumtekort omdat ze over het algemeen minder voedingsmiddelen eten die rijk zijn aan magnesium dan jongere mensen.

Bovendien kan het lichaam van oudere volwassenen mogelijk minder van het mineraal opnemen uit voedsel en kan er meer magnesium via de urine worden uitgescheiden door de nieren.

Hoewel geen enkel voedingsmiddel een enorme hoeveelheid van het mineraal bevat, kun je proberen om magnesiumrijke voedingsmiddelen zoals donkergroene bladgroenten, peulvruchten, noten en volle granen regelmatig in je voeding op te nemen, aldus Joan Salge Blake, klinisch universitair hoofddocent voeding aan de Boston University, in een interview met Consumer Reports.

Over het algemeen bevatten voedingsmiddelen met voedingsvezels magnesium. Voedingsmiddelen die ten minste 60 milligram per portie leveren, zijn onder andere een halve kop gekookte spinazie, een ons amandelen, een halve kop gekookte zwarte bonen en een kop gekookte bruine rijst.

De relatie tussen slaap en magnesium

Volgens The New York Times hebben enkele kleine onderzoeken een verband gevonden tussen lage magnesiumniveaus en slaapproblemen. Magnesiumtekort wordt geassocieerd met hogere niveaus van stress, angst en moeite met ontspannen, wat essentiële elementen zijn voor een goede nachtrust,” aldus longarts Raj Dasgupta.

Hij is hoogleraar longziekten en slaapgeneeskunde aan de University of Southern California. Magnesium heeft interactie met een belangrijke neurotransmitter die gunstig is voor slaap, voegde hij eraan toe.

Oudere mensen moeten echter voorzichtig zijn voordat ze magnesiumsupplementen overwegen, omdat deze bijwerkingen kunnen hebben, vooral bij mensen met nierproblemen of andere medische aandoeningen. Supplementen kunnen in conflict komen met andere medicijnen en leiden tot een teveel aan magnesiuminname. Het is het beste om met je arts te praten en eerst te proberen meer voedingsmiddelen met magnesium in je dieet op te nemen.

Conclusie Magnesium tekort bij ouderen

In conclusie is magnesium een belangrijk mineraal dat een rol speelt bij tal van biochemische processen in het lichaam, waaronder spierherstel, zenuwfunctie en een gezond immuunsysteem. Het is echter zorgwekkend dat veel mensen, vooral oudere volwassenen, niet voldoende magnesium binnenkrijgen via hun voeding. Dit kan leiden tot magnesiumtekort, wat verschillende symptomen kan veroorzaken, waaronder slaapproblemen.

Hoewel magnesiumsupplementen een optie kunnen zijn, is het belangrijk om voorzichtig te zijn en medisch advies in te winnen, vooral voor oudere mensen met onderliggende medische aandoeningen. Het is verstandig om eerst te proberen meer magnesiumrijke voedingsmiddelen op te nemen in het dieet. Groene bladgroenten, peulvruchten, noten en volle granen zijn goede bronnen van magnesium.

Het handhaven van een evenwichtige magnesiuminname bijvoorbeeld door magnesium supplementen te nemen kan helpen bij het bevorderen van een goede nachtrust en het verminderen van stress en angst.

Gezonde groet,

Lucas van wateringen

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Misschien vind je dit ook leuk

I will help you is een website gecreëerd door Lucas van wateringen en de opzet is om zoveel mogelijk mensen te begeleiden in hun persoonlijke groei. Voor verdere vragen kun je altijd emailen.

Contact mij: contact@Lucasvanwateringen@gmail.com

@2023 – By I will help you. All Right Reserved. Designed and Developed by Lucas van wateringen

Deze website gebruikt cookies om jouw gebruikerservaring te verbeteren, Met gegevens wordt zorgvuldig omgegaan en niet aan derden doorverkocht Accepteren Meer Info